ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012

Χρόνης Μίσσιος : Η κοινωνία δείχνει να έχει πάθει εγκεφαλικό! (β' μέρος)



Ζούμε σ’ ένα σύστημα ανήθικο, παράλογο, αφύσικο και παραπλανητικό" ο Χρόνης Μίσσιος, σ' αυτό το δεύτερο και τελευταίο μέρος της συνέντευξης, τονίζει  μεταξύ άλλων, ότι "για πρώτη φορά, ίσως, στην ιστορία του κόσμου, είναι τόσο επιτακτική η ανάγκη της συνεργασίας των λαών σ’ ένα παγκόσμιο κίνημα, το οποίο θα φέρει την αλλαγή" και πως "δεν αρκεί, απλώς, να θέλουμε μια άλλη ζωή, πρέπει να την κατακτήσουμε!".



Η σημερινή αντίσταση, ρωτάς, αν είναι να είσαι ο εαυτός σου; Αυτό είναι το σημαντικότερο. Αλλά κι ο εαυτός προς τα πού; Ε, στις πιο μαύρες ώρες ο άνθρωπος ξεφυτρώνει κάτι κάποια στιγμή, αν νιώθει! Για να έχεις συναισθήματα, όμως, πρέπει να νιώθεις συναισθήματα, να έχεις την απαραίτητη αυτογνωσία. Αλλά η σημερινή ζωή των ανθρώπων όπως είναι οργανωμένη είναι και αποσυναισθηματοποιημένη, ή τα συναισθήματα που νιώθει ο σημερινός άνθρωπος, και ιδίως ο νέος άνθρωπος, είναι κυρίως αρνητικά. Είναι συνεχώς αρνητικά φορτισμένος! Είτε θα δει τον προϊστάμενο, είτε θα δει τον μπάτσο, είτε θα δει οποιονδήποτε μέσα σε κάποιες σχέσεις, οι οποίες είναι αρνητικές.
Ζούμε σ’ ένα σύστημα ανήθικο, παράλογο, αφύσικο και παραπλανητικό. Λέει ο Μπορις Βιαν: «σ’ ένα σύστημα που εκθειάζει τον πόλεμο και απαγορεύει τον έρωτα», που θεωρεί τον έρωτα αμαρτία, σ’ ένα σύστημα που καθαγιάζει την εκμετάλλευση του ανθρώπου από άνθρωπο, σ’ ένα σύστημα που δεν σέβεται την προσωπικότητα του ανθρώπου, τον υποτάσσει κάτω από μια εξουσία, σ’ ένα σύστημα που παράγει άχρηστα πράγματα.
Σε ένα σύστημα, που η διαφήμιση, είναι ο τρομακτικότερος οδοστρωτήρας του καταναλωτισμού που ισοπεδώνει την ψυχή του ανθρώπου, το νόημα της ζωής του και μετατρέπει τους πόρους του πλανήτη σε απορρίμματα και που δυστυχώς, κανείς τον δεν καταγγέλλει αυτόν τον καρκίνο που λέγεται διαφήμιση, και που «καβαλάει» σε κάθε δημιούργημα ανθρώπινο, είτε πρόκειται για κάποιο κινηματογραφικό έργο, είτε πρόκειται για κάποια συνέντευξη, διακόπτοντας, για να πλασάρει  π.χ. την κυρία που γλύφει το παγωτό! Βλέπεις κάτι και σου βάζουν αυτές τις αηδίες και μετά λες τι να έβλεπα πριν; Έχεις ξεχάσει! Πολτοποιούν το μυαλό του θεατή.
Ο ρατσισμός, δε, εναντίον του θηλυκού γένους μέσα στην ελληνική κοινωνίαείναι κυρίαρχο στοιχείο. Τι μου λες, εσύ, για Αλβανούς και γι’ άλλους ξένους. Υπάρχει μεγαλύτερος ρατσισμός από το πώς αντιμετωπίζεται η γυναίκα μέσα στην ελληνική κοινωνία; Είναι φριχτά πράγματα αυτά. Δηλαδή, αν κάτσουμε να μιλήσουμε για το πόσες πλευρές του ανθρώπου αγγίζει αυτό το θέμα, θα καταλάβουμε τι έγκλημα συντελείται σήμερα εναντίον της ανθρώπινης ζωής.


Και το πώς αντιμετωπίζονται τα παιδιά; Εκεί είναι τεράστιο πρόβλημα, άλλο πρόβλημα. Τα βάζουν, ενώ απαγορεύεται να δουλεύουν, και τα εκπορνεύουν από μικρά, και κανείς δεν διαμαρτύρεται αν ένα ανήλικο παιδί διαφημίζει γαριδάκια. Τι έγκλημα είναι αυτό; Τόσο άσχημα είναι τα πράγματα... Είναι, περίπου: ο σώζον εαυτόν σωθήτω. Στο Πήλιο, οι φίλοι μου που έχουν πάει εκεί και ζουν καλλιεργώντας τη  γη, βρήκαν ένα σύνθημα που λέει: «Μας σκοτώνουν από δέκα χρονών και μας θάβουν στα ογδόντα». Σκοτώνουμε τα παιδάκια, τα θάβουμε μετά στα ογδόντα και λέμε ότι ο μέσος όρος ζωής αυξήθηκε!
Τους βλέπεις και αραδιάζουν παιδιά σ’ έναν κόσμο ο οποίος είναι εφιάλτηςκαι ταυτόχρονα δεν νοιάζονται για τίποτα. Και αναρωτιέσαι: γιατί το κάνουν αυτό και ταυτόχρονα δεν νοιάζονται για τίποτα; Να διαιωνίσουν μόνο τα γονίδια και το DNA; Και σε όλα αυτά, επίσης, κανείς δεν αντιδρά.
Εγώ, νιώθω πλούσιος επειδή συμμετείχα στα οράματα και στα ιδανικά της εποχής μου, έστω κι αν αυτά εξελίχτηκαν, όπως εξελίχτηκαν. Γιατί δεν είναι δυνατόν να είσαι άνθρωπος ζωντανός και να μην συμμετέχεις στο γίγνεσθαι της εποχής σου! Τότε, δεν είσαι τίποτα, δεν είσαι πολίτης, είσαι υπήκοος, είσαι οπαδός, είσαι ένα «ζώον». Και δυστυχώς, έχουμε γεμίσει από οπαδούς και υπηκόους αντί από πολίτες, διότι η λέξη πολίτης, σημαίνει ότι συμμετέχεις, ότι δρας, ότι σκέφτεσαι, ότι έχεις κριτική σκέψη, ότι έχεις φαντασία, ότι έχεις θέληση…
Όταν μεταλλάσσονται οι άνθρωποι, και παύουν να είναι άνθρωποι, μαθαίνουν να παίρνουν μονάχα και όχι να δίνουν. Και αυτό είναι μια μονοσήμαντη σχέση και αρνητική. Είναι η κυρίαρχη σκέψη του λογοκρατούμενου δυτικού πολιτισμού. Διότι υπάρχει και μια άλλη σκέψη και φιλοσοφία: όταν δίνω κάτι, κερδίζω περισσότερο! Όταν έχω οχτώ και δώσω τα τρία έχω έντεκα, λένε οι σοφοί μας. Ενώ ο λογοκρατούμενος δυτικός πολιτισμός λέει, αντίθετα, ότι όταν έχω οχτώ και δώσω τα τρία, μού μένουν πέντε. Γιατί; Διότι το κεντρικό σημείο της «φιλοσοφίας» τους είναι τα αντικείμενα και όχι τα συναισθήματα.
Αυτό, δηλαδή, που είχε πει ο Επίκουρος πριν δυόμιση χιλιάδες χρόνια:προσέχτε, γιατί οι κτήσεις γίνονται κτήτορες και σας κάνουν δούλους! Ποιος τον άκουσε; Ποιός μπορεί σήμερα να καταλάβει αυτό το… ανώμαλο αριθμητικό σύνολο: 8-3=11;
Κι όμως… Παλιότερα, που έρχονταν οι Αλβανοί και τους αντιμετωπίζαμε σαν εγκληματίες, κλέφτες, φονιάδες, γύριζα από τον Αγ. Στέφανο, ήταν χειμώνας και χιόνιζε στον δρόμο και βλέπω ένα ζευγάρι να περπατάει μέσα στο χιόνι και στο βοριά, η γυναίκα κρατούσε ένα μωρό τυλιγμένο με κουβέρτες στην αγκαλιά της και ο άντρας πήγαινε από δίπλα. Σταμάτησα δίπλα τους και τους ρώτησα που πάτε; Μου λένε -στραβά κουτσά συνεννοηθήκαμε- πάμε στο Κέντρο Υγείας. Τους βάζω, λοιπόν, μέσα στο αυτοκίνητο – αυτοί απόρησαν- και τους πάω στο Κέντρο Υγείας. Κανονίζω, εκεί, να τους δει ο γιατρός... Ε, αυτό το βλέμμα που μου έριξε η γυναίκα, είχε τόση ευγνωμοσύνη, τόσες  ευχαριστίες, που εγώ δεν θα το ξεχάσω στη ζωή μου. Κάθε φορά που κάνω μια τέτοια πράξη, ζω πολύ καλά για αρκετό καιρό. Όταν δίνεις κάτι, πάντα κερδίζεις και κερδίζεις τα πιο πολύτιμα. Κερδίζεις τα καλά συναισθήματα.


Πώς να γεμίσεις συναισθήματα τα οποία να γεννήσουν και πράγματα μέσα σου; Περιμένουν οι σύγχρονοι άνθρωποι πότε θα έρθουν οι διακοπές, να πάνε να κάτσουνε είκοσι μέρες να δούνε κανένα ηλιοβασίλεμα! Αλλά, όταν συμβαίνουν όλα αυτά γύρω μας εκείνο το οποίο διαστρέφεται είναι και η αισθητική πλευρά της ζωής μας. Δηλαδή, δεν είναι μονάχα η ποιότητα ζωής, είναι και αυτή η προσέγγιση, η οποία γίνεται κιτς, που βλέπεις στην τηλεόραση, στα σκουπίδια που μας πετάνε στη μάπα…
Γι’ αυτό λέω, κατ΄ αρχήν να σπάσουμε τις μεγάλες πόλεις, να πάμε στα χωριά μας, να πάμε σε μικρές κοινότητες, σε ανθρώπινα μέτρα. Η κοινωνία είμαστε και εμείς. Όταν αλλάζουμε τον εαυτό μας, αλλάζουμε και την κοινωνία. Δεν φεύγουμε απ’ την κοινωνία, συγκροτούμε μια άλλη στην οποία θέλουμε να ζήσουμε. Ανθρώπινη. Όπου θα μπορούμε να κοιταζόμαστε στα μάτια, όπου οι λέξεις θα χουν νόημα, το καλημέρα θα ‘ναι καλημέρα, όπου οι ανθρώπινες σχέσεις, η τρυφερότητα, η αγάπη, ο έρωτας, η δημιουργία, η ζωή, η ανταλλαγή των απόψεων, των ιδεών, της κριτικής σκέψης κι όλα αυτά τα καταπληκτικά πράγματα θα έχουν νόημα. Ξέρετε με πόσα πράγματα όμορφα μπορεί ο άνθρωπος να ζήσει έξω από αυτά που μας υποχρεώνει το σύστημα να κάνουμε;
Θυμάμαι μια φορά, μου έχει πει η γυναίκα μου η Ρηνιώ, παλιά στο Σουφλί τον χειμώνα, οι κοπέλες μαζεύονταν σε μια αποθήκη και ξεκούκιζαν το καλαμπόκι και η μία ήτανε αναγνώστρια, είχε ένα βιβλίο και διάβαζε και οι άλλες ακούγανε. Φαντάζεσαι μια τέτοια συντροφιά μια χειμωνιάτικη νύχτα; Να διαβάζει καλή λογοτεχνία; Πόσες συγκινήσεις, πόσα συναισθήματα ενώνει αυτή την παρέα εκείνη τη στιγμή, πόσο την ανεβάζει σε αισθητικό επίπεδο, πόσο ενδιαφέρον μπορεί να έχει αυτό το πράγμα;
Λοιπόν, μπορούμε να ξαναζήσουμε τέτοιες ανθρώπινες στιγμές, να ξαναβρεθούμε σαν άνθρωποι. Αυτό είναι το σημαντικό, αυτό πρέπει να αναζητήσουμε, το τι θα φάμε και πως θα επιβιώσουμε είναι άλλο πρόβλημα το οποίο επίσης μπορούμε να λύσουμε πάρα πολύ απλά.
Με την τεχνολογία που έχουμε σήμερα, -αφού την πληρώσαμε που την πληρώσαμε πανάκριβα- μπορούμε να κάνουμε τα πάντα από το χωριό μας. Μέσα από το ίντερνετ μπορούμε να κάνουμε τα πάντα, και συγχρόνως να αξιοποιήσουμε και τη γη μας, γύρω γύρω. Όπου να ‘ναι τέτοια θα κάνουμε, θα φυτεύουμε μαρούλια να τρώμε, θα έχουμε και μια κατσίκα που είναι η αγελάδα του φτωχού, γιατί βγάζει τα πάντα: γάλα, τυρί, βούτυρο, ότι θες…
Δεν αρκεί απλώς, να θέλουμε μια άλλη ζωή, πρέπει να την κατακτήσουμε!Πρέπει να ξαναβρούμε τα συναισθήματά μας τα χαμένα, πρέπει να ξαναβρούμε τον εαυτό μας. Είναι δύσκολα τα πράγματα για τους νέους. Για μας ήταν πιο εύκολα, γιατί στους νέους το σύστημα βομβαρδίζει την ψυχούλα τους. Εμάς μας δέρνανε, μας κλείνανε στις φυλακές, μας εκτελούσανε. Εντάξει. Είμαστε ζωντανοί όμως.
Ο πολιτισμός είναι η συμπεριφορά των ανθρώπων και η παιδεία τους. Αυτό είναι πολιτισμός. Δεν είναι τα μάρμαρά μας! Στην Ελλάδα, σήμερα, ποιος παράγει τέχνη και πολιτισμό; Έχουμε βουλιάξει εντελώς. Που είναι οι διανοούμενοι να βγούνε μπροστά; Να δώσουνε διέξοδο, να δώσουνε ελπίδα; Δεν ξέρω.
Κάθε χρόνο βγαίνουν εκατοντάδες χιλιάδες από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα. Είδε κανένας καμία θετική επιρροή στην κοινωνία από την παιδεία αυτών των εκατοντάδων χιλιάδων νέων ανθρώπων; Ε, δεν βλέπω μέσα στην κοινωνία κάποιον από αυτούς που να 'χει παιδεία! Άλλοι ‘γιναν υπουργοί, άλλοι ‘γιναν βουλευτές. Η ικανότητα απορρόφησης του συστήματος της αθωότητας και της προσωπικότητας του ανθρώπου στην εποχή μας είναι τρομακτική.
Ό άνθρωπος μεταλλάσσεται  συναισθηματικά, ψυχολογικά, βιολογικά, πνευματικά. Πρέπει να το πάρουμε χαμπάρι. Καθημερινά τα πράγματα γίνονται χειρότερα.
Έβλεπα ένα ντοκιμαντέρ του Στέλιου Κούλογλου, αν θυμάμαι καλά, το οποίο μιλούσε για την θηλυκοποίηση των ανθρώπων μέσω της διατροφής που μας επιβάλλουν. Ξέρεις με τι ταχύτητα περνάνε τα χημικά στη διατροφή μας; Ποιος νοιάζεται γι’ αυτούς τους συγχρόνους Φρανκενστάϊν που εν ονόματι της επιστήμης βάζουν τα βρωμοχέρια τους στα μυστικά της φύσης και προσπαθούν να την αντιγράψουν, να την μετατρέψουν σε εργαστήριο, να την ελέγξουν, να την υποτάξουν;
Κι από την άλλη μεριά λέει ο Ελύτης, κάπου, ότι με τα εργαλεία ενός υψηλού ανθρωποκεντρικού τεχνοκρατικού πολιτισμού, προσπαθούμε να διορθώσουμε τις βλάβες που επέφερε στον πλανήτη και στην κοινωνία ένας ανθρωποκεντρικός – τεχνοκρατικός πολιτισμός. Σε αυτόν τον φαύλο κύκλο βρίσκεται σήμερα ο άνθρωπος! Σαν το χαμστεράκι στο κλουβί που γυρίζει συνεχώς στη ρόδα, χωρίς να το οδηγεί πουθενά!
Κι ο Κέφνερ, ένας άλλος μεγάλος πνευματικός άνθρωπος, λέει, ό,τι κάθε επινόημα, κάθε εφεύρεση του ανθρώπινου μυαλού το υιοθετεί το σύστημα, το παίρνουν οι πολυεθνικές. Δες σήμερα, (οι γερμανοί το ‘παν πρώτοι, τότε που είχαμε τα κινήματα της γερμανικής νεολαίας) τα πανεπιστήμιά μας είναι campus, είναι στρατόπεδα που παράγουν ηλιθίους υψηλής τεχνολογίας. Δες και όταν ξεχωρίζουν κάποια μυαλά, πώς τα επισημαίνουν αμέσως από το δεύτερο - τρίτο έτος, οι πολυεθνικές εταιρίες, τα καπαρώνουν και τα παίρνουν…
Τώρα, αν σκεφτεί κάποιος, πως είναι δυνατόν ένας άνθρωπος και μάλιστα ιδιοφυής, ένα εξαιρετικό μυαλό, που μετέχει της παιδείας του εικοστού πρώτου αιώνα, αφού αποφοιτήσει να πάει σε μια πολυεθνική και να κάνει έρευνα για μικροβιολογικούς, χημικούς ή άλλους πολέμους; Αυτό είναι ακατανόητο!
Χρειάζεται κανένα άλλο επιχείρημα για να αποδείξει ότι αυτό που συντελείται σήμερα, στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δεν έχει καμία σχέση με την παιδεία; Διότι αν αυτός ο ιδιοφυής άνθρωπος είχε αποκτήσει πραγματικά κάποια παιδεία, δεν θα πήγαινε να διαθέσει τις γνώσεις του για να κάνει έρευνες για χημικούς πολέμους ή για το πώς η εξουσία θα υποδουλώσει π.χ. στην Αφρική για μια ακόμη φορά αυτούς τους λαούς, μέσα από τους οποίους πέρασε η πρωταρχική συσσώρευση του κεφαλαίου και τους κατάπνιξε!
Και φωνάζουμε για τους μετανάστες... Τα λεφτά τους ζητάνε πίσω οι άνθρωποι! Ο δυτικός κόσμος απορρόφησε όλους τους πόρους τους, τους ρήμαξε, τους υποδούλωσε. Κι αντί λοιπόν να πούνε, ρε παιδιά, για καθίστε, να δώσουμε τη δυνατότητα σ’ αυτούς τους λαούς να φτιάξουν την πατρίδα τους έτσι ώστε να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή ζωή, συνεπώς θα τους δώσουμε κεφάλαια πίσω, ώστε να συγκροτηθούν τα κράτη τους και να ζήσουν οι άνθρωποι στη χώρα τους κι όχι να φεύγουν απ’ την  πατρίδα τους και να ζήσουν στα ξένα… Αλλά που να τη βρεις τη λογική;
Βλέπεις όλοι είναι εναντίον της τρομοκρατίας αλλά κανείς δε λέει ότι είναι εναντίον της βίας! Κανένας.
Είμαι εναντίον της βίας, όπως είμαι και εναντίον της εξουσίας. Όταν λοιπόν κάποιος μιλάει για τρομοκρατία δεν μπορεί να αναφέρεται μόνον σε ένα παιδάκι, σ’ έναν Παλαιστίνιο ή κάποιον απ’ αυτές τις χώρες, το οποίο κάτω από την καταπίεση αιώνων του λαού του, που έστω γιατί πιστεύει ότι θα πάει στον παράδεισο, φορτώνεται με δυναμίτιδα και τινάζει στον αέρα την ίδια τη ζωή του «μετά των αλλοφύλων», που λένε και οι Εβραίοι στα Ευαγγέλια.
Αυτός είναι τρομοκράτης, αλλά ο πιλότος που πάει και βομβαρδίζει χωριά, νοσοκομεία, σχολεία σε μια χώρα και την καταστρέφει, παρασημοφορείται και είναι ήρωας; Αυτό, πραγματικά, δεν το καταλαβαίνω! Γιατί να ορίζουμε ως τρομοκρατία την εξωθεσμική βία; Ενώ οι ίδιοι, και με το σύστημα και με τους πολέμους… διότι τι τα θέλουν όλα αυτά τα αεροπλανοφόρα, τα αεροπλάνα, τα τανκς; Λοιπόν, αυτοί είναι οι τρομοκράτες!
Πολλοί, ξαφνικά από επαναστάτες γίνανε πολιτικοί και μπήκανε σε παιχνίδια, τέτοια, που ήταν και άγνωστα και ανήθικα, που δεν τα καταλάβαιναν δηλαδή. Και δεν μπορούσα να βλέπω τους συντρόφους μου… Όμως, οι περισσότεροι από όσους τουλάχιστον ξέρω και έχω επαφή, κυρίως τα παιδιά του Ρήγα Φεραίου που ήμασταν φυλακή μαζί, όλοι είναι ενδιαφέροντες άνθρωποι. Γράφουν, μελετούν, ασχολούνται ακόμα με πράγματα αλλά σε μια άλλη πορεία σκέψης πια…
Γιατί πρέπει να μαθαίνουμε αντί να κοιτάμε, να βλέπουμε, να εμβαθύνουμεσ’ αυτό που βλέπουμε, σ’ αυτό που σκεφτόμαστε. Είναι καλά παιδιά, και όταν συναντιόμαστε, είμαστε πάντα φορτισμένοι από συγκίνηση. Κλαίμε, συχνά, κιόλας. Ναι, κλαίμε.
Εγώ, από την άλλη, όταν συνειδητοποίησα τι συμβαίνει, κι ότι τέλειωσα μ’ αυτή την ιστορία, ήμουν σχεδόν στα πρόθυρα της αυτοκτονίας. Δηλαδή, έλεγα, τώρα τι κάνεις; Τότε η Ρηνιώ πήρε το πρώτο μας σκυλί, την Stormy, ένα λυκόσκυλο. Και αυτή με έμαθε να ξανασκέφτομαι και να βλέπω τις ομορφιές του κόσμου, κι ότι η ζωή είναι όμορφη, είναι πάρα πολύ όμορφη, έχει πάρα πολύ όμορφες στιγμές. Μια μέρα είναι γεμάτη αιωνιότητες. Εάν μπορούμε πραγματικά να καταλάβουμε κάθε στιγμή, ποιοι είμαστε και που είμαστε.
Μέσα από την Stormy, λοιπόν, και την παρέα μαζί της αναζήτησα νέα μονοπάτια σκέψης. Ξέφυγα από τον ορθολογισμό του Μαρξισμού -ντε και καλά- και άρχισα να ανιχνεύω τελικά το ποιός είμαι εγώ και ποιά είναι η φύση που με περιβάλλει. Πώς ήρθα εδώ, τί κάνω, από πού ήρθα, πού θα πάω;
Κι έτσι έγραψα το πρώτο μου βιβλίο «Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς», οπού ξεμπέρδευα πια με όλο αυτό το άγχος και τους κόμπους που κουβαλούσα μέσα μου. Και μετά έγραψα και το δεύτερο το «Χαμογέλα, ρε... τι σου ζητάνε;» οπού ξέμπλεκα πια με την πολιτική: ότι η πολιτική είναι ένα χυδαίο, ανήθικο και βρώμικο παιχνίδι και δεν μπορεί ένας άνθρωπος να παραμείνει αθώος συμμετέχοντας στην πολιτική. Ξεμπέρδεψα επίσης με την εξουσία, με τη βία και με την οργάνωση. Μετά έγραψα το τρίτο βιβλίο, «Τα κεραμίδια στάζουν», όπου ανιχνεύω τους ανθρώπινους και κάποιους άλλους δρόμους επίσης, και μετά έγραψα «Το κλειδί είναι κάτω απ΄ το γεράνι», που είναι το καταστάλαγμά μου, είναι πρόταση ζωής διαφορετικής. Μετά γράφω τη «Ντομάτα με γεύση μπανάνας» που καταγγέλλω όλον αυτό το θεσμό των λεγομένων επιστημόνων, οι οποίοι ‘κάναν αυτά τα πράγματα… Ε, και στο μέλλον φιλοδοξώ να γράψω ένα τελευταίο βιβλίο.
Τώρα, ένα από τα μεγάλα προβλήματα που έχουμε στην Ελλάδα είναι ότι το δημόσιο αποτέλεσε την αποθήκη όλων των ρουσφετιών όλων των πολιτικών. Ρουσφέτι, ρουσφέτι, ρουσφέτι! Άκουγα ότι στη Γερμανία, υπάρχει μονιμότητα αλλά οι δημόσιοι υπάλληλοι, εκεί, απαγορεύεται να απεργήσουν, γιατί ο δημόσιος υπάλληλος είναι κρατικός λειτουργός. Και οι μισθοί τους είναι πολλές φορές χαμηλότεροι από τους μισθούς του ιδιωτικού τομέα. Γιατί; Γιατί ο μισθωτός του ιδιωτικού τομέα, κάθε μέρα πρέπει να αποδείξει την ικανότητα, την παραγωγική του ικανότητα στο αφεντικό για να μπορέσει να παραμείνει. Ενώ ο δημόσιος υπάλληλος από τη στιγμή που διορίζεται, είναι για όλη του τη ζωή.
Εμείς, εγώ με τη Ρηνιώ για παράδειγμα, ξέρουμε τέσσερις- πέντε ανθρώπους -συγγενής μας, όχι στον περίγυρο- που διορίστηκαν χωρίς αξιολόγηση, χωρίς κάποια μόρφωση ιδιαίτερη, λόγω του βουλευτή που ψήφισαν. Για να μην πω για μια ξαδέρφη μου, μέλος του ΚΚΕ, αν και τόσα χρόνια που ήμουν σε εξορίες-φυλακές, δεν είχε εμφανιστεί ποτέ και γι αυτό δεν την είχα γνωρίσει, επικοινώνησε κάποια στιγμή μαζί μου, επειδή νόμιζε ότι είχα επαφές με την Κυβέρνηση, για να μεσολαβήσω, ώστε να διοριστούν οι γιοί της… Που λες; Ανθρωποφύλακες! Ε, τρελάθηκα.
Στο δημόσιο, λοιπόν, στην Ελλάδα, μόνο κρατικοί λειτουργοί δεν είναι, αυτοί οι περίφημοι δημόσιοι υπάλληλοι. Υπάρχουν και άνθρωποι βέβαια που δουλεύουν, αλλά πώς να ξεκαθαρίσουν αυτά τα πράγματα, με τα ρουσφέτια τους; Άσε, που και να μπορούσες, για να τους απολύσεις, θα έπρεπε να τους δώσεις αποζημιώσεις, συντάξεις… Και τι; Να ξαναγίνουμε πλατεία Κλαυθμώνος; Άλλωστε, δεν ξέρουμε με ποιους πολιτικούς έχουμε να κάνουμε; Κάθε φορά που θα έρχεται καινούρια κυβέρνηση θα απολύει τους προηγούμενους δημόσιους υπαλλήλους και θα γυρίζει στους καινούριους και άντε να γίνει δουλειά εκεί μέσα!
Το Σύνταγμα αν είναι να αλλάξει; Εγώ δεν ξέρω, δεν είμαι και μορφωμένος, αλλά γνωρίζω κάτι: Αν θέλουμε να ανοίξουμε ένα δρόμο όπου θα έχει κάποια δυνατότητα ο κόσμος να εκφραστεί, αυτός είναι το εκλογικό σύστημα που λέγεται απλή αναλογική, ώστε να εκφράζονται όλες οι ομάδες μέσα στο κοινοβούλιο και αυτό ίσως υποχρεώσει τελικά, τις όποιες πολιτικές δυνάμεις σε συνθέσεις και συνεργασίες. Κι αυτό, θα σημάνει ένα σημαντικό βήμα προς τον πολιτικό πολιτισμό.
Όταν βλέπεις την Παπαρήγα από τη μια, τον Τσίπρα από την άλλη, τον Αλαβάνο απ’ την άλλη, τον Κουβέλη απ’ την άλλη, ο καθένας να τρέχει και να λέει τα δικά του, και ούτε οι ίδιοι δεν μπορούν να συνεννοηθούν, τι σκατά Κυβέρνηση να κάνουνε; Άντε και να ψηφίσουμε ένα εκλογικό σύστημα απλής αναλογικής, άντε και να βγούνε, θα μπορέσουν να το κρατήσουν; Σ’ ένα μήνα θα το διαλύσουν. Εκεί στηρίζεται και το περίφημο πλειοψηφικό, το οποίο, λέει, θέλουμε σταθερές κυβερνήσεις και κολοκύθια…
Ξέρεις ποια είναι η πεποίθηση μου; Ότι οι άνθρωποι οι έξυπνοι φοβούνται να αντικρύσουν την αλήθεια της ζωής τους. Θα φέρω ένα παράδειγμα: Πριν καιρό ήμασταν καλεσμένοι σε μια γιορτή, όπου ήταν όλοι καθηγητές πανεπιστημίων, επιστήμονες, κλπ. και πήγαμε και τους βρήκαμε πάνω σ’ έναν καβγά. Γιατί λές; Τότε, είχε διοριστεί ο Χριστόδουλος, ο Αρχιεπίσκοπος, και όλη η συζήτηση ήταν σχετικά με αυτόν: και αμάν ο Χριστόδουλος, και δώσ’του ο Χριστόδουλος, και είναι κίνδυνος ο Χριστόδουλος…
Κάποια στιγμή γυρίζω και τους λέω, τι Χριστόδουλος ρε παιδιά, ποιός είναι ο Χριστόδουλος; Από πού κι ως πού αποτελεί κίνδυνο ο Χριστόδουλος για το επαναστατικό κίνημα; Τι λέτε; Δεν βλέπετε τον καταναλωτισμό που μας οδηγεί; Και πετάγεται κάποια και μου λέει: «γιατί είναι κακό πράγμα ο καταναλωτισμός;». Λέω, ναι, γιατί αυτή τη στιγμή τρως τις σάρκες των παιδιών της Αφρικής. Κι όχι μόνον αυτό…
Τους είπα, αν νομίζετε ότι είναι ζωή αυτή που ζείτε με γεια σας και χαρά σας και με τα… τενεκεδένια φέρετρά σας θα ‘στε μια χαρά! Ξέραν την αλήθεια, ξέραν το άσκοπο της ζωής τους, τα ήξεραν, ήταν έξυπνοι άνθρωποι, αλλά φοβούνταν να την αντικρύσουν. Και θα πούνε κάποια στιγμή, τι κάνω ρε μαλάκα, που ζω; Είναι δυνατόν να είναι αυτή η ζωή μου; Πρωί, μεσημέρι, βράδυ… κι όταν τελειώνει η μέρα να λέω «Αχ! Έφυγε ακόμη μια μέρα!». Ένα κεράκι που έσβησε ακόμα ήταν, αυτό ήταν.
Βέβαια, για να αναλάβεις μια ευθύνη για μια χώρα, δεν χρειάζονται μονάχα οι καλές προθέσεις και τα τρυφερά συναισθήματα. Χρειάζεται και μια τεχνογνωσία πάρα πολύ υψηλή για να διαχειριστείς αυτό το φοβερό σύστημα το οποίο έχουν κάνει.
Σήμερα, παραδείγματος χάριν, αν κάναμε μια επανάσταση τύπου Οκτωβριανής, μπολσεβίκικης, και ανατρέπαμε το σύστημα, την επόμενη μέρα θα είχαμε χάος. Χάος! Τίποτα δεν θα μπορούσε να διορθώσει αυτή την καταστροφή. Γι' αυτό, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε σήμερα είναι να χτυπάμε, να καταργούμε, τις δομές του συστήματος και να το μεταρρυθμίζουμε προς τον άνθρωπο.
Μιλάνε τώρα για πράσινη ανάπτυξη και πράσινα άλογα, μα είναι δυνατόν να μιλάμε για οικολογία και να έχουμε πολεμικές βιομηχανίες; Λοιπόν, υπάρχουν πράγματα θεσμικά που πρέπει να αλλάξουν, αλλά όπως είπα, αυτά πλέον δε με ενδιαφέρουν, όσο δεν βλέπω κάτι να γίνεται. Εγώ μιλάω. Αυτό μπορώ να κάνω, αυτό κάνω, γράφω και κανά βιβλίο, τί άλλο να κάνω;
Είναι και ντροπή, νιώθω, εγώ, ντροπή. Όχι ντροπή, μάλλον νιώθω ένα αίσθημα κινδύνου, διότι υπό μία έννοια είναι και ολίγον φασισμός: εγώ, με το ένα πόδι στον τάφο, να διατυπώνω το όραμα της ζωής που θα ζήσετε εσείς. Δεν είναι φασισμός αυτό το πράγμα; Δηλαδή σ’ έναν κόσμο ο οποίος εξελίσσεται με τόση ταχύτητα τρομακτική, ένας άνθρωπος από το παρελθόν, ο οποίος σήμερα είναι ογδόντα χρονών, να ηγηθεί για τη ζωή των σημερινών παιδιών, η οποία αύριο θα είναι εντελώς διαφορετική;
Υπάρχει, άρα, ένα πρόβλημα ευθύνης. Και μου λέει η Ρηνιώ πολλές φορές, «είσαι απαισιόδοξος και σ’ ακούνε τα παιδιά και είσαι μες στη μαυρίλα!». Τι να κάνω, ρε παιδί μου; Στα ογδόντα μου χρόνια να λέω ψέματα; Είμαι απαισιόδοξος. Δεν μπορώ να κάνω αλλιώς. Εκείνο που μπορώ να υποστηρίξω το υποστηρίζω: ότι ο μόνος δρόμος, ο οποίος δεν μας οδηγεί σε κανένα λάκκο, σε καμιά λακκούβα, σε κανένα κακό συναπάντημα, είναι ο δρόμος της αγάπης, είναι ο δρόμος της τρυφερότητας, είναι ο δρόμος της κατανόησης, είναι ο δρόμος της υπεράσπισης της διαφορετικότητας του άλλου! Αυτός είναι ο μόνος δρόμος. Αν τον ακολουθήσουμε αυτόν τον δρόμο δεν κινδυνεύουμε. Ούτε εμείς ούτε οι συνάνθρωποί μας.
Οποιεσδήποτε άλλες διαδικασίες, η ιστορία πια μας πείθει ότι είναι επικίνδυνες. Σκεφτείτε αυτό το παλικάρι, τον Φιντέλ Κάστρο που πολεμούσε στα βουνά, αυτός ο ρομαντικός, ο ωραίος τύπος… δικτάτορας κατάντησε! Ο Τσε, ευτυχώς, σκοτώθηκε νωρίς, όπως κι ο Ιησούς. Οι δυο αυτοί έσωσαν την αθωότητά τους.
Να ‘σαι άνθρωπος δημιουργικός και ευαίσθητος. Και να αγαπάς. Να αγαπάς!Να μπορείς να μετατρέπεις κάθε μέρα την αγάπη σε αγαπημένο. Η φρέζα μου που είναι εκεί φυτεμένη την αγαπάω, την βλέπω κάθε πρωί, καταλαβαίνεις; Ή έναν συγκεκριμένο άνθρωπο…  Όλα τα άλλα… Παρέες, ρε, μπορείς να κάνεις παρέες; Φιλία. Έρωτα! Κάντε έρωτα, αγαπηθείτε κάντε τις παρέες σας, σκεφτείτε, αναπτύξτε την κριτική σας σκέψη.
Η αγάπη είναι κάτι που το ζεις, δεν νομίζω ότι είναι κάτι που μπορείς να του δώσεις έναν ορισμό. Η αγάπη είναι αυτό που αισθάνεσαι. Η λογική έχει όρια στην ερμηνεία της πραγματικότητας, η ψυχοσωματική εμπειρία, όμως, είναι του καθενός. Η αγάπη, είναι ένα συναίσθημα που είναι για τον καθένα ιδιαίτερο και για τον καθένα διαφορετικό επίσης. Δεν μπορείς να το ορίσεις απλώς σαν συναίσθημα. Σαν συναίσθημα το ορίζουμε, αλλά στην πράξη, στη ζωή μέσα στην υπόστασή του, είναι του καθενός εμπειρία. Όπως και ο έρωτας επίσης. Ο έρωτας. Αυτό το καταπληκτικό συναίσθημα, το μοναδικό, το οποίο το έχουν βρωμίσει και το έχουν φορτώσει  τόση σκουριά και τόση ανηθικότητα που πραγματικά είναι έγκλημα.
Αλλά αυτή ήταν και η κουλτούρα μας. Δηλαδή, εγώ θυμάμαι τις γυναίκες που κάθονταν στο σκαλοπάτι και βλέπαν ένα ζευγαράκι να πηγαίνει αγκαλιασμένο προς το βουνό απάνω και λέγανε: πάνε να βγάλουν τα μάτια τους! Λοιπόν, για τα παιδιά που μεγάλωναν και άκουγαν αυτά τα πράγματα, ο έρωτας σήμαινε «να πάνε να βγάλουν τα μάτια τους».
Είμαι με τη Ρηνιό από το 62 μαζί και από το 64 παντρεμένοι… Κατ’ αρχήν ο γάμος είναι καταναγκασμός. Τώρα, στον εικοστό πρώτο αιώνα, να παντρεύονται οι άνθρωποι! Τι είναι αυτό; Τι θα πει παντρεύομαι; Από την αρχή λένε ψέματα, από τους όρκους: αιώνια, μια ζωή… Τί λες, βρε μαλάκα! Σε λίγο, σε ένα, δύο, πέντε χρόνια, το σεξ τελειώνει πια, από κει και πέρα τι γίνεται; Θα ζήσετε και οι δυο με έναν έρωτα στη ζωή σας; Αν η σχέση ακουμπάει σε πολύ περισσότερα πράγματα, δηλαδή βρίσκεται σε ένα ίδιο φιλοσοφικό στίγμα, κι έχει πνευματικό ενδιαφέρον, μπορεί το ζευγάρι να ταξιδέψει και σε άλλους δρόμους ερωτικούς και να ξαναγυρίσει, κι όπως λέει ο Καβάφης, να γυρίσει με πλούτη, με φλουριά με καινούρια πράγματα και να εμπλουτίσει αυτή τη σχέση, αλλιώς αυτό το μέλι θα γίνει φαρμάκι και ο ένας θα μισήσει τον άλλον.
Η κατάσταση, δηλαδή, πρέπει να εκτονώνεται! Ο γάμος είναι κατάλοιπο της αντίληψης ότι ο έρωτας είναι αναπαραγωγική διαδικασία και τίποτα περισσότερο. Τέτοια φτώχεια γι’ αυτό το καταπληκτικό συναίσθημα του ανθρώπου που λέγεται έρωτας; Αυτό είναι έγκλημα! Αρκεί να υπάρχει πολιτισμός. Όταν υπάρχει πολιτισμός σε μια σχέση…
Πιτσιρικάς συμμετείχα σε αυτό το όνειρο του κομμουνισμού ολόκληρος, κυτταρικά… και καμιά φορά μες το κελί σκεφτόμουνα μοναχός μου κι έλεγα, εντάξει, θα λύσουμε όλα τα προβλήματα των ανθρώπων αλλά πως θα απαντήσουμε στο πρόβλημα όταν ένα αγόρι αγαπάει ένα κορίτσι και εκείνη δεν τον θέλει ή όταν ένα κορίτσι αγαπάει ένα αγόρι κι εκείνος δεν την θέλει, και βασανιζόμουνα και έλεγα πως θα το λύσουμε ρε παιδί μου αυτό το πράγμα; Πώς θα λύσουμε αυτό τον κόμπο; Και βρήκα, όμως, λύση: λέω, μα θα ‘ναι τόσο ελεύθερη και ανοιχτή η κοινωνία ώστε οι άνθρωποι, το κάθε αγόρι και το κάθε κορίτσι θα χει πολλές επιλογές γύρω του ώστε να μπορεί να ολοκληρώσει και να εκφράσει τις επιθυμίες του.
Ταυτόχρονα, δεν θα υπάρχουν άσχημοι και όμορφοι άνθρωποι, αυτό είναι μια εφεύρεση της ανώμαλης κοινωνικής αισθητικής που εδραιώσαμε. Η προσωπικότητα του κάθε ανθρώπου είναι ομορφιά, ο κάθε άνθρωπος μέσα του έχει ομορφιά, κουβαλάει ομορφιά κι όταν ανακαλύπτεις αυτό το πράγμα, όταν συνδέεσαι με αυτού του είδους την ομορφιά, όταν τέτοιου είδους είναι οι σχέσεις, ε, αυτές δεν κινδυνεύουν. Έστω και αν μπουν στη συνήθεια και στην κούραση, δεν κινδυνεύουν να εκφράσουν κάποια βαρβαρότητα ή δυστυχία κλπ. Θα ‘ναι μια πολιτισμένη πάλι όμορφη συναισθηματική, αγαπησιάρικη δύση αυτής της σχέσης, προσωρινής ή μονιμότερης.
Εγώ, δηλαδή, πιστεύω ότι η ζωή είναι αιώνια και κινείται με κύκλους: ζωή - θάνατος, ηδονή- πόνος, λύπη- χαρά κλπ. Εάν η ζωή δεν είχε αυτές τις συγκρούσεις, αν δεν υποχρέωνε ανά πάσα στιγμή τους ανθρώπους, να περάσουν τα συναισθήματά τους πάνω από την πυρρά, θα ήταν μια ζωή αδιάφορη, γι’ αυτό έχει ενδιαφέρον η ζωή γιατί έχει αυτές τις συγκρούσεις!
Όμως αυτές οι συγκρούσεις πρέπει να στηρίζονται σε ένα υπόβαθρο πολιτισμού, αλληλοσεβασμού, αλληλοεκτίμησης, αναγνώριση της διαφορετικότητας, κατανόησης των αναγκών του άλλου. Και είπα, αν δεν υπάρχουν αυτά τα πράγματα δεν γίνεται τίποτα, γεννάται δυστυχία, πίκρα…
Αν θέλεις να ζήσεις μόνο χαρά στη ζωή σου… Δεν γίνεται αυτό! Σκεφτείτε, ρε, τι βαρεμάρα θα είχε η ζωή να ήταν σαν ένα συριανό λουκούμι που το γλύφεις το πρωί, το γλύφεις το μεσημέρι, το γλύφεις το βράδυ… Ε, δεν λες, αϊ σιχτίρ από δω;
Αλλά εκλογικεύσαμε τελείως την πραγματικότητα. Και αυτός ο Άγγλος ο φιλόσοφος και ποιητής, ο Blake, λέει, ότι η λογική έχει όρια στην ερμηνεία της ρομαντικότητας, η φαντασία είναι δημιουργία. Χωρίς φαντασία δεν μπορεί να πορευθεί ο άνθρωπος. Εδώ ο γαλλικός Μάης είχε μια αντίφαση σε ένα απ’ τα συνθήματά του: «η φαντασία στην εξουσία». Μα, είναι δυνατόν να συνυπάρξουν αυτά τα πράγματα; Φαντασία και εξουσία; Γι’ αυτό τα περισσότερα στελέχη του ‘γίναν μέλη των πολυεθνικών εταιριών.
Για την γενιά του Πολυτεχνείου; Τι να πω ρε παιδί μου; Μια εξέγερση με όνειρα και αιτήματα της νεολαίας εκείνη της εποχής την οποία απορρόφησε το σύστημα, τους έβγαλε υπουργούς, βουλευτές, και τέλειωσε η υπόθεση. Και τα αιτήματα και τα συνθήματα και τα όνειρα. Και το Πολυτεχνείο, έγινε σαν τις μυγοχεσμένες εικόνες του Χριστού που κρέμονται πάνω από τα δικαστήρια. Σουβλάκια έγινε, ότι θες έγινε, εκτός από κείνο που ονειρευόταν.
Γι’ αυτό δεν πάτησα ποτέ σε δεξιώσεις που κάνανε για αντιστασιακούς στο Προεδρικό Μέγαρο. Κάθε χρόνο δεν καλούσανε δαύτους; Του είπα κάποτε του Μίκη Θεοδωράκη, δεν καταλαβαίνεις ότι μ’ όλα αυτά που κάνουν, πως τάχα μου σε τιμάνε και τέτοια, ότι εσύ τους τιμάς; Τους τιμάς, δε σε τιμάνε! Όταν ένας άνθρωπος έχει μια ασφάλεια και μια καθαρότητα και πάει κάπου, ε, καθαρίζει και τους άλλους.
Δεν πήγα ποτέ σε προσκλήσεις. Εδώ, ανάβω το τζάκι μου. Και παράσημο μου είπαν να μου δώσουν, τους είπα να το βάλουν στον κώλο τους. Πήγα, μόνο, να μου δώσουν τα ένσημα, διότι ειδικά για τα 6 χρόνια που κάναμε φυλακή στη χούντα, μας δώσανε ένσημα, λες και δουλεύαμε! Ευτυχώς, όμως, γιατί έτσι πήρα μια αναπηρική σύνταξη.
Και τους χουντικούς τους δικάσανε. Αυτούς εδώ, ποιος θα τους δικάσει; Η ιστορία; Σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι να την γράψουν ακόμα, αν υπάρχουν άνθρωποι, γιατί τα πράγματα είναι πάρα πολύ δύσκολα. Σε πενήντα χρόνια τα νερά του πλανήτη δε θα πίνονται! Αυτά λένε οι επιστήμονες με τον τρόπο που πάμε και καταστρέφουμε συνεχώς υδροφόρους ορίζοντες, τα ποτάμια, τις λίμνες, οι όξινες βροχές, κι όλα αυτά.
Θέλω να πω, ότι είμαι απαισιόδοξος. Γιατί; Επειδή είμαστε σ’ έναν κόσμο, ο οποίος είναι, πια, μια γειτονιά. Μια γειτονιά μικρή. Έχουνε μηδενιστεί σχεδόν οι αποστάσεις, συνεπώς και ο εφιάλτης των καταστροφών είναι κοινός.
Για πρώτη φορά ίσως στην ιστορία του κόσμου είναι τόσο επιτακτική η ανάγκη της συνεργασίας των λαών σ’ ένα παγκόσμιο κίνημα το οποίο θα φέρει την αλλαγή. Μια χώρα μόνη της, έστω κι αν καταφέρει τελικά να διαμορφώσει ένα διαφορετικό ανθρώπινο σύστημα, μια άλλη ποιότητα ζωής για τον λαό της, δεν είναι σίγουρη για το μέλλον όταν π.χ. στην Αλβανία χτίζεται πυρηνικό εργοστάσιο, στη Βουλγαρία το ίδιο, στη Ρουμανία πυρηνικό εργοστάσιο, στην Τουρκία πάνω στο σεισμογενές ρήγμα πυρηνικό εργοστάσιο…
Ο άνθρωπος υποτάχθηκε στην τεχνολογία αλλά δεν μπορεί να την ελέγξει.Παραδείγματος χάριν, τι πιο φυσικό θα ήταν, αφού τα πυρηνικά εργοστάσια αποδείχθηκαν ότι είναι πυρηνικές βόμβες κάτω από ορισμένες συνθήκες και μπορούν να καταστρέψουν, να μην μπορεί κανείς να χτίσει πυρηνικό εργοστάσιο χωρίς τη σύμφωνη απόφαση των όμορων χωρών.
Διότι αν εκραγεί το περιβόητο εργοστάσιο της Τουρκίας, καταστρέφεται η Ελλάδα, αν εκραγεί το πυρηνικό εργοστάσιο στην Αλβανία καταστρέφεται η Ελλάδα. Τι μέλλον μπορούμε να έχουμε εμείς; Τι μέλλον μπορούμε να διαμορφώσουμε; Κι αν δεν καταφέρουμε να πείσουμε τους Τούρκους, τους Αλβανούς και τους άλλους σε ένα κίνημα μιας άλλης ζωής, ενός άλλου τρόπου ζωής, στην αναζήτηση ενός άλλου τρόπου ενέργειας, π.χ. ηλιακής ή άλλης; Αυτό ακουμπάει κι άλλα προβλήματα και δεν μπορούμε να λύσουμε τέτοιου είδους στοιχειώδη προβλήματα! Που πάμε; Πώς μπορούμε να ονειρευτούμε εμείς σ’ έναν τόπο διαφορετικό αυτή τη στιγμή;
Συνεπώς πρέπει να συναντηθούμε και με τους άλλους λαούς. Δεν μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα μέλλον διαφορετικό αν δε διαμορφώσουμε πρώτα μια πολιτισμική ενότητα του κόσμου, διατηρώντας τη διαφορετικότητα του καθενός. Μέσα σε δυο αιώνες έχουμε καταστρέψει εκατομμύρια διαφορετικούς τρόπους ζωής.
Αυτό ήταν πλούτος για την ανθρωπότητα, και τον καταστρέψαμε, τον ισοπεδώσαμε. Πρέπει να βρούμε ότι διασώθηκε και να ξανανταμώσουμε γύρω απ’ αυτά τα πράγματα.
Γι’ αυτό πιστεύω, πάντα, ότι αν υπάρχει μια αισιόδοξη προοπτική αυτή είναι τα πολυεθνικά κοινόβια, δηλαδή, άνθρωποι απ’ όλα τα μέρη της γης οι οποίοι επιχειρούν να συμβιώσουν. Μου λέγε μια φίλη μου η οποία έχει ταξιδέψει πολύ σ’ όλο τον κόσμο κι έχει ζήσει σε τέτοιου είδους κοινόβια «Χρόνη, δεν μπορείς να φανταστείς τι θαύμα ήταν η ζωή. Διαφορετικά φαγητά, διαφορετικό φλερτ, διαφορετική έκφραση και συμπεριφορά του καθενός, διαφορετικές γιορτές, διαφορετικά γλέντια ακόμη και διαφορετικό φιλί!" Ίδια συναισθήματα όμως...
Ένας πλούτος, στον οποίο ζούσαν οι άνθρωποι, ούτε έπληττες, ούτε τίποτα, ο καθένας έκανε τη δουλειά του… Ε, μόνο έτσι θα καταφέρουμε να επικοινωνήσουμε, αλλά αυτά είναι πολύ δύσκολα πράγματα. Επιχειρήθηκαν στην αρχή με το μεγάλο χίπικο κίνημα, το οποίο το σακατέψανε με τα χημικά ναρκωτικά και τα ρέστα, και το τσακίσανε, το δυσφημίσανε, και βέβαια μετά το έκανε και μόδα το σύστημα. Είναι δύσκολα αυτά.
Όπως είναι και δύσκολο -επειδή όλοι μας, από την κούνια μας εισπράττουμε αυτή την κουλτούρα- να συνυπάρξουμε χωρίς προβλήματα, γιατί είναι φυσικό σε μια κοινότητα να υπάρχουν και τα ανθρώπινα  προβλήματα, που τα περιγράφω και στο «κλειδί» με έναν τρόπο.
Πολλοί νέοι, μου στέλνουν οι περισσότεροι ποιητικές συλλογές… Το ενενήντα εννιά τοις εκατό των Ελλήνων είναι ποιητές! Και έρχονται και παιδιά που με ρωτάνε, πώς γράφεται ένα βιβλίο; Εγώ τους απαντάω το εξής: Βάλτε μια λευκή κόλλα μπροστά σας και πάρτε και ένα μολύβι και καθίστε. Δεν χρειάζεται τίποτε άλλο. Αν έχετε να βγάλετε κάτι θα το βγάλετε, κι αν έχετε να γράψετε κάτι θα το γράψετε. Λευκό χαρτί και μολύβι! Τα άλλα όλα είναι εκ του περισσού. Αν θες να γράψεις με το συναίσθημά σου, με αυτό που πιστεύεις, με αυτό που σε συνεπαίρνει αυτή τη στιγμή, δε χρειάζεσαι τίποτα. Ούτε καμιά οδηγία, ούτε καμιά τεχνική. Καλύτερα άσε την κόλλα άσπρη μέχρι να σου ‘ρθει!
Καμιά φορά διαβάζω συγγραφείς που βλέπω πίσω στο βιογραφικό τους ότι πήγαν στην τάδε σχολή συγγραφέων… Εγώ έμαθα γράμματα απ’ την λογοτεχνία, από κει έμαθα και μαρξισμό, από κει έμαθα και κοινωνιολογία, από κει έμαθα και οικονομία. Διάβασα όλη τη Ρώσικη κλασσική και σοσιαλιστική λογοτεχνία, διάβασα όλη τη γαλλική λογοτεχνία, η οποία είναι καταπληκτική, διάβασα σύγχρονη αμερικάνικη λογοτεχνία. Μέσα από τη λογοτεχνία μαθαίνεις τη γλώσσα, μαθαίνεις να μιλάς, παίρνεις γνώσεις τρομακτικές από όλους τους χώρους...
Κρυσταλία Πατούλη

Πηγή
tvxs.gr

7 σχόλια:

  1. Πολλές φορές ως τα τώρα έχω μπει στον πειρασμό να σχολιάσω αναρτήσεις στο blog μας, αλλά δεν το πραγματοποίησα για λόγους «δημοκρατικής αναστολής». Όμως, όπως επισημαίνει ο Σοφιστής, η συνέντευξη του Χρόνη Μίσιου δίνει πάρα πολλά ερεθίσματα για να συγκρατήσω τον εαυτό μου από τον πειρασμό.
    Δυστυχώς η ανάρτησή της σε δυο συνέχειες και η μεγάλη της έκταση δημιουργεί αντιφατικές αντιδράσεις, όταν δεν την έχεις ολοκληρωμένη μπροστά σου. Γιατί έχω την αίσθηση ότι ήμουν ιδιαίτερα επικριτικός στο προηγούμενο σχόλιο – κυρίως ως προς το ύφος – παρά το γεγονός ότι εξακολουθώ να θεωρώ «σφάλμα» την αποχή από τις εκλογές (όπως άλλωστε επισημαίνει κι ο Δικαιόπολις), όπως και για την έννοια «πατρίδα» που στο 1ο μέρος της συνέντευξης αφήνεται να εννοηθεί ότι μιλάμε για το κρατικό και οικονομικό μόρφωμα που λέγεται «Ελλάδα» – και για το οποίο διατηρώ τις ενστάσεις μου – ενώ στο δεύτερο αναδεικνύεται ο ψυχισμός του Έλληνα που προσδιορίζει έναν ιδεολογικό, πολιτικό και ανθρωπογεωγραφικό όρο της ίδιας έννοιας.
    Στο 2ο μέρος υπάρχουν και πάλι σημεία αμφισβήτησης, παρά το γεγονός ότι λέγονται και αλήθειες που πρέπει όμως να προσδιοριστούν χωρίς δογματισμούς. Σαν πρώτο παράδειγμα είναι ο καθορισμός των ορίων της ηθικής της κοινωνίας. Η έννοια της ηθικής δεν είναι στατική, εμπεριέχει την δυναμική της Ιστορίας και κυρίως την υπαγόρευσή της από τους εκάστοτε κυρίαρχους (Π. χ. στην δουλοκτητική Αθηναϊκή Δημοκρατία, η θέση του δούλου σε σχέση με την Ρωμαϊκή Δημοκρατία της ιδίας περιόδου). Άλλωστε η φράση είναι λατινική: “O tempora, o mores”. Στην σύγχρονη ιστορική συγκυρία η φράση του George Orwell: “All animals are equal, but some animals are more equal than the others” [George Orwell “The Animal Farm” (1948)] ξεπερνάει την χρονική περίοδο που γράφτηκε και προς τις δυο κατευθύνσεις, παρελθόν και μέλλον.
    Όπως επίσης και ο ρόλος των media, ειδικά της τηλεόρασης. Η απάτη βρίσκεται στην ψευδαίσθηση του θεατή – ακροατή, αλλά και των δημιουργών – παραγωγών των προγραμμάτων, ότι το πρόγραμμα είναι το πολιτικό, κοινωνικό, καλλιτεχνικό δημιούργημα που προβάλλεται. Στην πραγματικότητα το πρόγραμμα είναι η διαφήμιση και μόνον, τα υπόλοιπα είναι υποστηρικτικά συστήματα για να οδηγηθούμε σ’ αυτήν. Ακόμα και οι αιτιάσεις των παραγωγών, δημοσιογράφων, παρουσιαστών και λοιπών σχετικοασχέτων ότι δηλαδή «έτσι βγάζουμε το ψωμί μας» είναι φληναφήματα και παρλαπίπες! Γιατί δηλαδή η κρατική τηλεόραση και ραδιόφωνο να διεκδικούν μερίδιο στην διαφήμιση;
    Εκεί ναι! Γίνεται μια πολτοποίηση της φαιάς ουσίας της ανθρωπότητας. Στην οποία είμαστε συνένοχοι. Αν π. χ. κλείναμε τα χαζοκούτια, ή αρνιόμαστε την «καθ’ υπόδειξη κατανάλωση» τι θα συνέβαινε; Μην αγχώνεστε, το σύστημα έχει κι άλλους «άσσους» στο μανίκι του: οι ειδήσεις ή τα αθλητικά! Τόσος αυτοσαρκασμός δεν τον χωράει ο νους: θυμάστε την διαφήμιση «κολλημένος με την μπάλα»; Είναι τραγικό αλλά ψάχνω να βρω μέρες και ώρες που η τηλεόραση δεν έχει ματς για να οργανώσω μια συναυλία ή καμιά θεατρική παράσταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Και συνεχίζω
    Ελλάδα και ρατσισμός, δυο έννοιες εκ διαμέτρου αντίθετες. Ο ρατσισμός δεν είναι τρόπος έκφρασης συναισθημάτων και συμπεριφορών. Είναι η συνολική απόρριψη μιας άλλης οντότητας στον χώρο και τον χρόνο. Ίσως ο Χρόνης να εννοούσε την ξενοφοβία που έχει αναπτυχθεί κατά κόρον τις μέρες μας και που οφείλεται στην ανάγκη μιας «εξωνημένης» κοινωνίας να φορτώσει τα δεινά της στους άλλους. Για σκεφτείτε: ποιος είπε το «εις οιωνός άριστος, αμύνεσθαι περί πάτρης» (που αποτελεί προμετωπίδα του Ελληνικού στρατού); Ή τον Αισώπειο μύθο: «Έκαστος άνθρωπος δύο πύρρας φέρει …».
    Όχι οι Έλληνες δεν είναι ρατσιστές, και επιμένω! Στο 1ο ελληνικό Σύνταγμα (1843, 3 Σεπτέμβρη), στο άρθρο 16, αν θυμάμαι καλά, αναφέρεται ότι «… κάθε ανθρώπινο ον, ανεξάρτητα από θρήσκευμα, φυλή, γένος ή χρώμα που βρίσκεται μέσα στα όρια της ελληνικής επικράτειας έχει ίσα δικαιώματα Έλληνα Πολίτη …». Και κάποια χρόνια πιο πριν ο Ρήγας πλήρωσε με την ζωή του την πιο ελληνική εκδοχή του Διαφωτισμού.
    Πού πήγαν αυτές οι διακηρύξεις; Είναι ιστορικό δεδομένο ότι μετά από μια κατάκτηση που προκύπτει από μια «ανατρεπτική» διαδικασία ακολουθεί μια σταδιακή συντηρητικοποίηση της κοινωνίας μέχρι να έλθει το επόμενο «ανατρεπτικό» άλμα. Το ερώτημα είναι αν έγινε τέτοιο άλμα και πότε θα γίνει το επόμενο. Πιστεύω ότι πλησιάζει η ώρα! Κι αν αυτές οι ανατροπές είναι «αιμοβόρες», έτσι θα είναι!
    Όσον αφορά την συμπεριφορά απέναντι στην γυναίκα, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί σαν «ρατσισμός». Είναι η πιο συνεπής έκφραση της ενδο-κοινωνικής εξουσίας. Μ’ αυτήν θα πρέπει να κρίνουμε το φαινόμενο. Το ίδιο συμβαίνει και με τα παιδιά. Θεωρούμε ότι επειδή κατέχουμε (;) την γνώση έχουμε και το δικαίωμα να τα ποδηγετούμε, να διαμορφώνουμε το μέλλον τους λες και είναι το δικό μας, όπως ακριβώς κάνανε και οι γονείς μας – των περισσοτέρων τουλάχιστον.
    Χείμαρρος η συνέντευξη. Τι να πρωτοσχολιάσεις! Όταν κάποτε εκπαιδευόμουνα για δημοσιογράφος, θυμάμαι ότι μας έλεγαν: «… κάνετε θεματικές συνεντεύξεις, όχι γενικές επί παντός επιστητού! Πέραν από το ότι κουράζουν, δημιουργούν μια δυσκολία αποδοχής και απλά γίνονται συναινετικές στις απόψεις που παρατίθενται επιφανειακά». Φίλε μου Χρόνη, δεν θα συνεχίσω την αντιπαράθεση μαζί σου, όχι γιατί δεν έχω επιχειρήματα ή απόψεις αλλά γιατί είναι τόσο αντικρουόμενα αυτά που μου προκαλούν οι απόψεις σου – έτσι όπως παρουσιάζονται – που αισθάνομαι ότι διολισθαίνω σε περίεργες ατραπούς.
    Για να κλείσω λοιπόν θα αναφερθώ σε έναν από τους σημαντικούς που ανέφερες, στον Βάρναλη. Εκεί, στο «Φως Που Καίει», κάνει μια αποστροφή:
    ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ: Ποιος φταίει δηλαδή; Ο Δίας!
    ΜΩΜΟΣ : Όχι! Εσύ! Ναι, εσύ που νικήθηκες! Αν νικούσες τον Δία όλοι θα ‘ταν μαζί σου και θεοί κι ανθρώποι! Κι όλοι τότε θα σε βοηθούσαν να πιάσεις τον οχτρό σου και να τον αλυσσοδέσεις, στο ίδιο μέρος και με τα ίδια καρφιά. Και το κράτος κι η Βία θα ταν μπράβοι δικοί σου! Τότε ο Δίας θα ήταν ο αποστάτης και ο άνομος. Κι ο μορφονιός ο Ερμής θα ‘ταν κοπέλι δικό σου, να πηγαινοέρχεται για την δοκιμή των καρφιών και των χαλκάδων του. Κι ως τα τώρα θα τον είχαν όλοι ξεχάσει, όπως ξεχάσανε κι εσένα. Δεν το ξέρεις καημένε; Πάντα οι νικημένοι έχουν το άδικο. Και το άβουλο πλήθος πάει τακτικά με τους νικητές. Ως τα τώρα η Ιστορία του κόσμου είναι Ιστορία των Νικητών!
    Και μένει το ερώτημα: θα νικήσουμε ποτέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ας μου επιτραπεί, να πω ότι το θαυμάσιο σχόλιο του Μανόλη επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό μου ότι η δημιουργική πρό(σ)κληση σε διάλογο είναι πολύ πλέον σημαντική της συμφωνίας στο περιεχόμενο.
    Ο Μανόλης θέτει (με τη σειρά του) μια σειρά από εξόχως ενδιαφέροντα θέματα (ίσως πολύ πιο ενδιαφέροντα από τη συνέντευξη).
    Το πρώτο που με σταμάτησε είναι αυτό της έννοιας της πατρίδας.
    Με σταμάτησε (και) γιατί έχω ανοιχτούς λογαριασμούς από παλιά.
    Όσοι είχαν δώσει εισαγωγικές (το 1969) στη θεωρητική κατεύθυνση θα θυμούνται ότι το θέμα της έκθεσης ήταν, περίπου, αυτό (δεν θυμάμαι ακριβώς τη διατύπωση, αλλά αυτή ήταν η ουσία του).
    Διακατεχόμουν από την οίηση ότι η έκθεση ήταν το δυνατό μου σημείο. Χωρίς να το πολυσκεφθώ και να λάβω υπόψη και τη χρονική συγκυρία (Χούντα) με ιδιαίτερη αλαζονεία έσπευσα να διατυπώσω την άποψη (σε πολύ γενικές γραμμές) ότι πατρίδα δεν είναι μία έννοια που προσδιορίζεται από τη γεωγραφική της διάσταση αλλά από το σύνολο των φιλοσοφικών και ηθικών αξιών τις οποίες ενστερνίζεται ένας λαός και οι οποίες τον καθορίζουν.
    Το 12άρι ήρθε σβουριχτό να με προσγειώσει (ευτυχώς δεν είχαμε, ακόμη, φτάσει στο κατάντημα η απάντηση -και- στο θέμα της έκθεσης να είναι δεδομένη, επομένως γλύτωσα τη μονάδα).
    Έκτοτε είχα, για καιρό, την αίσθηση του αδικημένου, εφόσον κατά την άποψή μου, οι ισχυρισμοί μου ήταν βάσιμοι και ορθά τεκμηριωμένοι, απέδιδα δε την κακή βαθμολογία σε συντηρητισμό του διορθωτή.
    Σταδιακά άρχισα να αντιλαμβάνομαι ότι δεν είχα δίκιο (ή έστω είχα εν μέρει δίκιο).
    Πατρίδα είναι και το συγκεκριμένο πολιτειακό μόρφωμα όπως εκφράζεται (μεταξύ άλλων και) σε συγκεκριμένο γεωγραφικό χώρο.
    Κι αυτό όχι μόνο γιατί αποτελεί απαίτηση του διεθνούς δικαίου.
    Στο σημείο αυτό να κάνω μια παρέκβαση και να υπενθυμίσω ότι ο "αγράμματος" αλλά πολύ μορφωμένος Κολοκοτρώνης, απαντώντας στο Κόχραν που του είπε ότι οι 'Έλληνες στασίασαν κατά της Υψηλής Πύλης απάντησε ότι "εμάς ο Βασιλιάς μας ποτέ δεν υπόγραψε συνθήκη ειρήνης και πάντα είχαμε δύο άπαρτα κάστρα, τη Μάνη και το Σούλι" παραδίδοντας μαθήματα δημοσίου διεθνούς δικαίου.
    Το ίδιο απάντησε και ένας ραβίνος όταν είχε ερωτηθεί εάν την επιστροφή στην Παλαιστίνη την εννοεί μεταφορικά, για να απαντήσει όχι εννοώ το συγκεκριμένο μέρος, το χώμα, τις λάσπες!!!!
    Θέλω (για να επανέλθω) με αυτά να υποστηρίξω ότι στην έννοια της πατρίδας συμπεριλαμβάνονται τα πάντα (υλικά, πολιτειολογικά γνωρίσματα, ο πολιτισμός κ.ο.κ.) ακόμα και αυτά που μας απογοητεύουν ή μας κάνουν να ντρεπόμαστε ή αισθανόμαστε ότι ουσιαστικά καταδυναστεύουν το λαό.
    Είναι νομίζω γενικά αποδεκτό το γεγονός ότι η Ελλάδα ποτέ δεν απόκτησε ελευθερία σε όλες τις διαστάσεις της, αλλά τυπική ανεξαρτησία.
    Αποτέλεσμα αυτού είναι και το γεγονός ότι ο Έλληνας ποτέ δε συμφιλιώθηκε με το κράτος του (ούτε και αυτό με τον Έλληνα) με όσες συνέπειες μπορεί αυτό να (και έχει) προκαλέσει.
    Έστω και τυχαίο είναι (σε κάθε περίπτωση) ευτυχής σύμπτωση η ανάρτηση δίπλα από το θέμα του τραγουδιού της λεμονιάς από την ταινία Θίασος.
    Όχι μόνο γιατί είναι ένα πολύ όμορφο δημοτικό τραγούδι, ούτε γιατί είναι εμβληματικό στις ταινίες του Αγγελόπουλου (ξεκινάει, νομίζω, από την αναπαράσταση και συνεχίζει) αλλά γιατί, στην περίπτωση αυτή, μου θύμισε τη συγκεκριμένη σκηνή που ακούγεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Για όσους (ενδεχόμενα) δεν θυμούνται επισημαίνω ότι το τραγούδι αρχίζει στην παραδοσιακή του μορφή και σταδιακά μεταλλάσσεται σε κάτι ολότελα ξένο και με το τραγούδι και κυρίως την ελληνικότητά του.
    Αν δεν κάνω λάθος είναι η σκηνή του γάμου της Ελληνίδας με τον ξένο αξιωματικό. Οι συμβολισμοί νομίζω είναι προφανέστατοι.
    Το γεγονός, λοιπόν, ότι ποτέ δεν είχαμε ανεξαρτησία και σε κάθε περίπτωση όπου ο λαός, με τους αγώνες του, προσπαθούσε να την αποκτήσει γινόταν η μεγάλη ανατροπή και ερχόταν η νέα υποδούλωση, δεν είναι χωρίς συνέπειες.
    Η κυριότερη ότι κάποια στιγμή έρχεται και ο ευτελισμός του ίδιου του λαού.
    Μου έχει μείνει από το σχολείο αυτό που μας είχε πει ένας καθηγητής μας στην ιστορία.
    Συγκεκριμένα σχολιάζοντας τη σφαγή και το διωγμό των Ουγενότων στη Γαλλία του 16ου αι. είχε υποστηρίξει ότι είχε σαν αποτέλεσμα την οπισθοδρόμηση της οικονομικής και πνευματικής ανάπτυξης της Γαλλίας για πολλές δεκαετίες (ίσως και περισσότερο από αιώνα).
    Το ίδιο έχει συμβεί και στη χώρα μας. Μετά την ανάταση της αντίστασης στην κατοχή (ανάταση που εκδηλώθηκε όχι μόνο σε επίπεδο ένοπλης αντίστασης, αλλά είχε έντονη την αισθητική – καλλιτεχνική και ηθική διάσταση) ήρθε ο εμφύλιος για να ξεθεμελιώσει τα πάντα.
    Και δεν αναφέρομαι μόνο στην ηττημένη παράταξη που υπέστη τα πάνδεινα και πλήρωσε το τεράστιο τίμημα, ούτε στην οικονομική καταστροφή του τόπου, αλλά και στην αντίθετη παράταξη (και λέγοντας αντίθετη δεν εννοώ αυτή των δωσίλογων, αλλά το τμήμα εκείνο της «αστικής» πλευράς) η οποία έχασε και αυτή τους καλύτερους.
    Και το τίμημα πέρα από τους ανθρώπους και τις υλικές απώλειες σχετίζεται (κύρια) με τις απώλειες στο ηθικό και αισθητικό πεδίο.
    ΄Οτι περισώθηκε ήρθε να το αποτελειώσει η χούντα.
    Όσο σκληρό και αν ακούγεται ο λαός μας βιώνει μια βαθειά πρωτίστως ηθική κρίση και μέσα σ΄ αυτό το περιβάλλον, που είναι η πατρίδα μας, οφείλουμε να ζήσουμε και να αγωνισθούμε να αλλάξουμε ότι θεωρούμε σάπιο.
    Προσωπικά δεν πιστεύω στη φυσική καλοσύνη του ανθρώπου της φύσης (αντίληψη που δημιουργήθηκε τον 18ο αι.) που φαίνεται να προβάλλει ο Χ.Μ. παρά ταύτα θεωρώ ότι η αναρχία αποτελεί το υψηλότερο και ευγενέστερο όραμα οργάνωσης των ανθρώπινων κοινωνιών.
    Μια κοινωνία που κανείς άνθρωπος δεν άρχει πάνω στους υπολοίπους και δεν τους εκμεταλλεύεται.
    Δεν έχω, όμως, πεισθεί ότι η ανθρώπινη φύση (και τα βαθύτερα ένστικτα που τη διέπουν) μπορούν να επιτρέψουν την πραγματοποίηση μιας κοινωνικής οργάνωσης χωρίς επιβολή (Κράτος) και χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.
    Και το κρίσιμο ερώτημα του Μανόλη. Θα νικήσουμε ποτέ;
    Ειλικρινά δεν το ξέρω, όμως στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο αν δεν αγωνισθούμε να αποτρέψουμε αυτό που έρχεται (ίσως και να έχει έρθει ήδη) η ανθρωπότητα θα εισέλθει στην πιο σκοτεινή της περίοδο.
    Αυτά για απόψε. Καλό σας βράδι.
    Υ.Γ. Όμως δεν έχω τελειώσει.
    Ο Μανόλης έβαλε, μεταξύ πολλών άλλων, και το θέμα της δουλείας στην αρχαία Ελλάδα, το οποίο κατά την άποψή μου, αποτελεί μελανό σημάδι ενός κατά τα λοιπά λαμπρού πολιτισμού. Ένα θέμα με τεράστιο ενδιαφέρον, γι΄ αυτό πρέπει να συνεχίσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πέρασαν κιόλας δυο μέρες κι όπως βλέπεις αγαπητέ μου Σοφιστή δεν υπήρξε καμμία αντίδραση. Γιατί άραγε; Μήπως η συνέχεια που λές πρέπει να γίνει αφού απαντηθεί αυτό τ "άραγε;"
    Να διευκολύνω λίγο τα πράγματα; Φοβάμαι ότι τόσο η συνέντευξη, όσο και τα σχόλια "πέσανε" λίγο βαριά. Μετά από γυροβολιές την περασμένη Παρασκευή, οι στροβιλισμοί της σκέψης φέρνουν και λίγο ίλιγγο.
    Για να είμαι ειλικρινής, από καιρό έχω την αίσθηση ότι ώρες ώρες τα σχόλια αποτρέπουν πολλούς από το να εκφραστούν. Αυτό φαίνεται από το ποσοστό των σχολιαζόντων σε σχέση με αυτούς που παρακολουθούν το blog και μετέχουν στις συναντήσεις μας.
    Απευθύνομαι σ' αυτούς τους δεύτερους: καταθέστε μας τις ενστάσεις σας, όπως τις αισθάνεστε. Μη διστάζετε να κριτικάρετε ότι σας φαίνετε άσχετο, ακατάλληλο ή λανθασμένο. Βοηθάτε έτσι να διορθωθούν πολλά πράγματα.
    - να καταλάβουμε καλλίτερα ο ένας τον άλλον. Μέχρι στιγμής δείχνουμε μόνο αλληλοκατανόηση, που πηγάζει από μια κοινή πορεία στην εφηβεία μας, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό στους καιρούς που ζούμε
    - να καταλάβουμε καλλίτερα και τον εαυτό μας μέσα στην κοινωνία. Μια κοινωνία που προήλθε από τις δικές μας νεανικές καταβολές και που η ατομική πορεία καθενός από μας δεν μας άφησε να αναγνωρίσουμε τις κοινές μας θέσεις.
    - και να βελτιώσουμε το επίπεδο επικοινωνίας μας.
    Γιαυτό σας λέω: εκφραστείτε ΕΛΕΥΘΕΡΑ! Όσοι περισσότεροι τόσο το καλλίτερο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Απαντώντας (τυπικά) στο Μανόλη, αλλά ουσιαστικά σε όλους τους συμμαθητές, εκφράζω την απόλυτη συμφωνία μου με τα παραπάνω.
    Είναι (νομίζω) πολύ χρήσιμο η σελίδα να μην αποτελεί χώρο ανταλλαγής σχολικών αναμνήσεων (τουλάχιστο όχι μόνο) αλλά ενός ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ μας.
    Εάν κάποιες φορές κρίνετε ότι "βαραίνω", με τις παρεμβάσεις μου, υπερβολικά την σελίδα, μη διστάζετε (από ευγένεια) να με επαναφέρετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή