Σήμερα, 23 Οκτωβρίου,
θα γραφούν πάλι χιλιάδες ωραία πράγματα για το Μάνο Χατζιδάκι.
Αυτή την φορά είχα σκεφτεί να γράψω κι εγώ ένα ωραίο κείμενο.
Έχουν όμως ειπωθεί τόσα πολλά για τα προτερήματα του Μάνου, έχει αγιοποιηθεί
τόσο πολύ, που σκέφτηκα να γράψω κάτι που θα άρεσε περισσότερο σε εκείνον, να
γράψω για τα …ελαττώματα του, που ήταν πάρα πολλά! Όσοι τον έζησαν, ξέρουν πολύ
καλά τι εννοώ!
Να γράψω δηλαδή πως ήταν σπάταλος (δεν πλήρωσε ποτέ κανείς τον λογαριασμό όταν έβγαινε μαζί του!), πως ήταν λαίμαργος (μου παράγγελνε παγωτό χωρίς να θέλω, για να το φάει εκείνος χωρίς ενοχές), πως αργούσε παντού, πρόβες, στούντιο, συναυλίες (στον Μαγεμένο Αυλό ερχόταν στην ώρα του, γιατί εκεί θα …τρώγαμε), πως ήθελε απαραιτήτως να συμφωνείς μαζί του (Είμαι Δημοκράτης – έλεγε – αρκεί να συμφωνείς με τις ιδέες μου), πως δεν χώνευε τους κιθαριστές (έλεγε πως του θυμίζουν μέλη Παραθρησκευτικής Οργάνωσης Σατανιστών και όσοι έχουν νύχια στο δεξί χέρι, θα πρέπει να συλλαμβάνονται) και πάρα πολλά άλλα ελαττώματα, που τον κάνουν να μου λείπει όλο και περισσότερο!
Έτσι σήμερα, σκέφτηκα να ανεβάσω ένα κομματάκι που παίζω με την Μάρω. Το έγραψα στην Ελιά, τον Ιούνιο του 1994, τρεις ημέρες μετά την αναχώρηση του και έβαλα τον τίτλο «Ένα Τραγούδι για τον Μάνο». Ίσως εκεί, περιγράφονται καλύτερα και χωρίς λόγια, αυτά που θα ήθελα να γράψω σήμερα στα γενέθλια του!
Βαγγέλης Μπουντούνης (1968)
(από το facebook)
Να γράψω δηλαδή πως ήταν σπάταλος (δεν πλήρωσε ποτέ κανείς τον λογαριασμό όταν έβγαινε μαζί του!), πως ήταν λαίμαργος (μου παράγγελνε παγωτό χωρίς να θέλω, για να το φάει εκείνος χωρίς ενοχές), πως αργούσε παντού, πρόβες, στούντιο, συναυλίες (στον Μαγεμένο Αυλό ερχόταν στην ώρα του, γιατί εκεί θα …τρώγαμε), πως ήθελε απαραιτήτως να συμφωνείς μαζί του (Είμαι Δημοκράτης – έλεγε – αρκεί να συμφωνείς με τις ιδέες μου), πως δεν χώνευε τους κιθαριστές (έλεγε πως του θυμίζουν μέλη Παραθρησκευτικής Οργάνωσης Σατανιστών και όσοι έχουν νύχια στο δεξί χέρι, θα πρέπει να συλλαμβάνονται) και πάρα πολλά άλλα ελαττώματα, που τον κάνουν να μου λείπει όλο και περισσότερο!
Έτσι σήμερα, σκέφτηκα να ανεβάσω ένα κομματάκι που παίζω με την Μάρω. Το έγραψα στην Ελιά, τον Ιούνιο του 1994, τρεις ημέρες μετά την αναχώρηση του και έβαλα τον τίτλο «Ένα Τραγούδι για τον Μάνο». Ίσως εκεί, περιγράφονται καλύτερα και χωρίς λόγια, αυτά που θα ήθελα να γράψω σήμερα στα γενέθλια του!
Βαγγέλης Μπουντούνης (1968)
(από το facebook)
Εξαιρετικό το κομμάτι, ευχαριστούμε πολύ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠερισσότερο πρέπει να ευχαριστήσουμε γιατί ο κ. Μπουντούνης μας προ(σ)καλεί γόνιμα με την ιδιαίτερα πρωτότυπη προσέγγιση της προσωπικότητας του Μ.Χ.
Είναι γεγονός ότι ο Μ.Χ. απέκτησε σοφία χωρίς να χάσει την παιδικότητά του.
Δεν είναι καθόλου αντίθετες αυτές οι ιδιότητες, το αντίθετο.
Δεν είχα (όπως και οι περισσότεροι) την ευτυχία να γνωρίσω τον Μ.Χ. όσα γνωρίζω γιαυτόν είναι προϊόντα έμμεσης γνώσης, παρόλα αυτά νομίζω ότι δεν θα αστοχούσα αν πρόσθετα στα αξιολάτρευτα «ελαττώματά» του και μια διάθεση να προκαλεί και να προβοκάρει τον περίγυρο, θα έλεγα ότι επινόησε το τρολάρισμα πριν την εποχή μας.
Προς επικύρωση ανασύρω από τα αρχεία της (πάλαι ποτέ σοβαρής) εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», στις 8 Ιουνίου του 1963, όσα αναφέρονται στη «δίκη» του Μάνου Χατζιδάκι, όταν δλδ στήθηκε λαϊκό δικαστήριο με τον Ελύτη εισαγγελέα, τον Ν. Γκάτσο Πρόεδρο & τον Μάνο Χατζηδάκι κατηγορούμενο και μάρτυρες τους Β. Βασιλικό και Μ. Θεοδωράκη. Συνήγορος υπεράσπισης του Μ.Χ. Λυκουρέζος.
Αφορμή αποτέλεσε μια ενδιαφέρουσα έρευνα (στις 13 Μαΐου 1963) του δημοσιογράφου Θ. Δασκαλόπουλου με θέμα «Τι να γίνει με το άγαλμα Τρούμαν», το οποίο επρόκειτο να στηθεί στη γνωστή θέση εγγύτατα προς την τότε κατοικία του Μ.Χ.
Δέκα εκπρόσωποι του πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου, οι γλύπτες Θανάσης Απάρτης, Χρήστος Καπράλος και Γιάννης Παππάς, οι ζωγράφοι Γιάννης Μόραλης και Παν. Τέτσης, οι αρχιτέκτονες Κ. Μπίτσιας, Δ. Πικιώνης και Αγγ. Στάγας, ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης και ο διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνος Καλλιγάς, απαντούν ότι «το έργο δεν πρέπει να στηθεί γιατί είναι κάκιστο από κάθε άποψη, γιατί είναι ογκώδες και τελείως ασυμβίβαστο με τον χώρο όπου θέλουν να το τοποθετήσουν και γιατί προηγούνται τα αγάλματα που λείπουν απ' την Αθήνα: του Περικλή (δεν εννοούν τον κ. Καραμανλή…), του Σολωμού, του Βενιζέλου, του Καβάφη, του Παλαμά, του Σικελιανού, του Καζαντζάκη». Στις γνώμες αυτές προστέθηκε αργότερα και του αρχιτέκτονα Κίμωνα Λάσκαρη, που επίσης εναντιώθηκε στην απόφαση της κυβερνήσεως Καραμανλή να στήσει σώνει και καλά τον απαράδεκτο ανδριάντα του Τρούμαν στη Λεωφόρο Βασιλέως Κωνσταντίνου.
Δεκαπέντε μέρες αργότερα, συγκεκριμένα στις 28 Μαΐου, πέφτει σαν βόμβα που αναστατώνει κυριολεκτικά τους πνευματικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους της Αθήνας η δήλωση του Μάνου Χατζιδάκι, που δημοσιεύουν εντός πλαισίου «ΤΑ ΝΕΑ». Ιδού η δήλωση:
«Βρίσκω την ανέγερση του αγάλματος του Τρούμαν άκρως επιτυχή, στόλισμα για την λεωφόρο Βασιλ. Κωνσταντίνου και όλες τις αντιρρήσεις των "ειδικών" φιλολογικές και διόλου σοβαρές. Είναι μια επιβεβλημένη τιμή προς τον Τρούμαν, τον αληθή φιλέλληνα, και η κατασκευή του αγάλματός του όχι λιγότερο καλλιτεχνική από χιλιάδες αγάλματα ή μνημεία κατασκευασμένα από εγχώριους καλλιτέχνας, που, φυσικά, ουδεμίαν σχέσιν έχουν με τους γλύπτας του 5ου π.Χ. αιώνα. Κάθε αντίδρασις επ' αυτού, των ειδικών ή μη, αποτελεί ενέργειαν εγγίζουσαν το γελοίον. Μάνος Χατζιδάκις»
Η δήλωση προκαλεί αληθινό σάλο και αγανάκτηση ακόμα και σ' αυτούς τους φίλους του Μάνου Χατζιδάκι. Οι ζωγράφοι Γιάννης Μόραλης, Νίκος Εγγονόπουλος, Νίκος Νικολάου, ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, ο ζωγράφος Μίνως Αργυράκης καθώς και άλλοι καλλιτέχνες και συγγραφείς ψάχνουν αγανακτισμένοι ν' ανακαλύψουν τον Μάνο για να του ζητήσουν εξηγήσεις. Τόση είναι η οργή τους, που συζητάνε ακόμα και την περίπτωση να τον… δείρουν! Τελικά τα πνεύματα κατευνάζονται χάρη στην ψυχραιμία που επιδεικνύει ο αρχηγός της παρέας και γνωστός ποιητής Νίκος Γκάτσος, ο οποίος υπόσχεται στους «θιγέντας» να εισαγάγει σε δίκη τον παρεκτραπέντα φίλο του συνθέτη… Έτσι, λίγες μέρες αργότερα συγκροτείται Έκτακτο Λαϊκό Δικαστήριο με Πρόεδρο τον Νίκο Γκάτσο και Εισαγγελέα τον Οδυσσέα Ελύτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δίκη
Η φαρσοειδής αυτή δίκη έμελλε να κρατήσει επί τρεις ολόκληρες ώρες. Στην αρχή προσέρχονται οι μάρτυρες κατηγορίας Μίνως Αργυράκης και Βασίλης Βασιλικός. Ο κατηγορούμενος έφθασε κατόπιν συνοδευόμενος από τον συνήγορό του κ. Αλέξανδρο Λυκουρέζο ο οποίος και υποβάλλει ένσταση αναρμοδιότητος του δικαστηρίου, καθ' όσον τόσο τη θέση του Προέδρου όσο και τη θέση του Εισαγγελέα κατείχαν δικαστικοί του… Ποιητοδικείου και όχι του Γλυπτοδικείου, μόνου αρμοδίου να εκδικάσει μια τέτοιας φύσεως υπόθεση. Η ένσταση του κ. Λυκουρέζου απορρίπτεται, όπως και η πρόταση αναβολής της δίκης λόγω απουσίας του ουσιώδους μάρτυρος, γνωστού ζωγράφου Γιάννη Τσαρούχη, ο οποίος, αν και κλητευθείς, δεν προσήλθε, αλλά προτίμησε να στείλει εγγράφως τη μαρτυρία του. Κατόπιν αυτού, η δίκη άρχισε κανονικά με την ανάγνωση του κατηγορητηρίου, το οποίο ανέφερε ότι «η δήλωση του Μάνου Χατζιδάκι ήταν πέρα για πέρα απαράδεκτη αφ' ενός γιατί αναφερόταν σε θέμα που δεν είχε σχέση με τη μουσική, τους επιθεωρησιογράφους, το χορό, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και τον Μίκη Θεοδωράκη και αφ' ετέρου γιατί αποτελούσε ασυγχώρητη παραβίαση της αρχής του να μη βρίσκει τίποτα καλό εκτός της μουσικής του». Ιδού τα πλήρη πρακτικά της πρωτότυπης αυτής δίκης που έγινε μέσα σε μια ατμόσφαιρα αντεγκλήσεων, θορύβου και διαμαρτυριών
Η δίκη Χατζιδάκι - Τρούμαν άρχισε με την εξέταση του ουσιώδους μάρτυρος κατηγορίας, γνωστού ζωγράφου Μίνου Αργυράκη, ο οποίος, αν και ηπίου χαρακτήρος άνθρωπος, έφθασε σε σημείο να εκμανεί για την «αήθη ενέργεια Χατζιδάκι» (δικός του ο χαρακτηρισμός) και να επιτεθεί με ασυνήθη δριμύτητα κατά του κατηγορουμένου.
ΓΚΑΤΣΟΣ (Πρόεδρος): Νομίζετε κ. μάρτυς πως δεν είχε δικαίωμα ο κατηγορούμενος να κάνει τη δήλωση που έκανε για το άγαλμα Τρούμαν;
ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ (µάρτυς): Βεβαίως όχι! Ο κ. Χατζιδάκις έχει δικαίωμα να κρίνει μόνο τους συνθέτες, τους τραγουδιστές, τους θεατρικούς συγγραφείς και τον Μίκη Θεοδωράκη. Τ' αγάλματα ανήκουν σ' εμάς τους ζωγράφους και τους γλύπτες.
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Εάν είχε βρίσει το άγαλμα ο κατηγορούμενος, τι θα λέγατε;
ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Θα έλεγα ότι ο Χατζιδάκις έκανε κάτι που είναι στις συνήθειές του. Κι ασφαλώς κάτι τέτοιο δεν θα ξένιζε κανένα!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δηλαδή, θέλετε να πείτε, κ. μάρτυς, ότι ο έπαινος του κατηγορουμένου για το άγαλμα Τρούμαν αποτελεί στην προκειμένη περίπτωση «ύβριν ασυγχώρητον»;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΡΓΥΡΑΚΗΣ (χαϊδεύων τα γένια του): Ακριβώς κ. Πρόεδρε. Υβριν ασυγχώρητον που αντανακλά σε όλους εμάς που τον κάνουμε παρέα. Φθάνει να σας πω, κύριε Πρόεδρε, ότι ο Γιάννης Μόραλης, στενός φίλος του κατηγορουμένου, έχει εξαφανιστεί απ' την πιάτσα γιατί ντρέπεται τον κόσμο.
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ (συνήγορος υπερασπίσεως): Δεν αφήνετε τον Μόραλη στην ησυχία του και να μας πείτε, κύριε μάρτυς, τους πραγματικούς λόγους που σας υποχρεώνουν να βρίσκεσθε εδώ ως μάρτυς κατηγορίας; Μήπως το μένος σας για τον κατηγορούμενο οφείλεται στο γεγονός ότι δεν δέχθηκε τελικά να συνεργασθεί ο κ. Χατζιδάκις μαζί σας στο ανέβασμα της «Γκόλφως» στο θέατρο «Πορεία»;
ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Τι ανακατεύετε την «Γκόλφω» με τον Τρούμαν, κ. συνήγορε! Αν θέλετε οπωσδήποτε κι άλλο λόγο για τη δικαιολογία της παρουσίας μου εδώ, ευχαρίστως να σας τον πω: Όχι μόνον ήταν εξοργιστική η δήλωση του Χατζιδάκι για το άγαλμα Τρούμαν, αλλά εξίσου εξοργιστικό και το γεγονός ότι ο κατηγορούμενος έκανε τη δήλωση ακριβώς την ημέρα που όλοι οι πνευματικοί άνθρωποι στιγμάτιζαν την πολιτική δολοφονία της Θεσσαλονίκης. Αντιθέτως, ο κ. Χατζιδάκις εποίησε την νήσσαν!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (κρούων τον κώδωνα): Παρακαλώ, κύριε μάρτυς, μη πολιτικολογείτε. Στο θέμα σας…
ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: …Μάλιστα κ. Πρόεδρε. Αλλά δεν έχω να πω τίποτ' άλλο επί του θέματος…
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τότε πηγαίνετε, κ. μάρτυς. Ο επόμενος παρακαλώ: Βασίλης Βασιλικός!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχετε καμιά σχέση με την Αυλή, κ. μάρτυς;
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Ούτε μ' αυτήν που εννοείτε, ούτε με του Πικραμένου την αυλή…
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αφήστε κατά μέρος τους χιουμοριστικούς υπαινιγμούς για την ποίησή μου και πέστε μας τι γνωρίζετε για την υπόθεση.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Εγώ πιστεύω, κύριε Πρόεδρε, ότι ο Μάνος έκανε τη δήλωση όχι γιατί του αρέσει ο Τρούμαν αλλά γιατί του αρέσει το αγαλματάκι του ΄Οσκαρ!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν σας καταλαβαίνω, κύριε μάρτυς. Τι θέλετε να πείτε;
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Θέλω να πω ότι ο Μάνος γλυκάθηκε απ' το πρώτο ΄Οσκαρ και πάει για δεύτερο! Πώς μπορείς όμως να πάρεις ΄Οσκαρ απ' το Χόλυγουντ αν βρίσεις ένα τέως πρόεδρο της Αμερικής; Νομίζω ούτε βίζα δεν θα σου έδιναν οι Αμερικάνοι…
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Νομίζετε, κ. μάρτυς, ότι μόνον αυτός είναι ο λόγος που ανάγκασε τον κατηγορούμενο να επαινέσει το άγαλμα Τρούμαν;
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Νομίζω υπάρχει κι ένας άλλος λόγος: Γιατί το σπίτι του βρίσκεται ακριβώς απέναντι απ' το άγαλμα!
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Ένας λόγος επί πλέον να κάνει ο κατηγορούμενος αντίθετη δήλωση από εκείνη που έκανε. Είναι ευχάριστο να έχει κανείς ένα τόσο τρομακτικό σκιάχτρο όσο το άγαλμα Τρούμαν απέναντι απ' τα παράθυρά του;
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Μα έβαλε κουρτίνες στα παράθυρα για να μη το βλέπει!
ΓΚΑΤΣΟΣ (Πρόεδρος): Αυτό που λέτε, κύριε μάρτυς, είναι αντιφατικό. Αν δεν ήθελε να το βλέπει δεν θα το επαινούσε.
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Μήπως, κύριε μάρτυς, ο κατηγορούμενος επήνεσε το άγαλμα για λόγους… ασφαλείας του σπιτιού του; Θ' ακούσατε ασφαλώς κι εσείς τη διάδοση ότι πολλοί είναι εκείνοι που θα ήθελαν ν' ανατινάξουν το άγαλμα με δυναμίτιδα!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μα νομίζω, κύριε Εισαγγελεύ, ότι τέτοιος κίνδυνος δεν υπάρχει γιατί το άγαλμα το φυλάνε νύχτα - μέρα αστυφύλακες!
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ (Συνήγορος υπερασπίσεως): Θα ήθελα να υποβάλω μία ερώτηση στον μάρτυρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ (Ανήσυχος): Δεν την αφήνεις καλύτερα;
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ: Πείτε μου, κύριε μάρτυς, τούτο. Πιστεύετε ότι η δήλωση του κατηγορουμένου κρύβει ιδιοτέλεια;
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Δεν ξέρω τι κρύβει η δήλωση του κατηγορουμένου, ξέρω όμως ότι φανερώνει πλήρη έλλειψη καλού γούστου ή ασυγχώρητη επιπολαιότητα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αρκεί, κύριε μάρτυς. Μπορείτε να πηγαίνετε…
Η έγγραφη μαρτυρία Τσαρούχη
Στην συνέχεια, ο Πρόεδρος του δικαστηρίου Νίκος Γκάτσος διαβάζει την έγγραφη μαρτυρία του Γιάννη Τσαρούχη, που έχει ως εξής: «Είναι αργά πια να μιλάμε για ομορφιά της Αθήνας. Νομίζω δεν θα μπορούσε να βρεθεί γλύπτης που να φτιάξει άγαλμα ασχημότερο απ' ό,τι είναι η λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου, όπου στήθηκε το άγαλμα Τρούμαν.
ΕΛΥΤΗΣ: Ναι, αλλά ο Τσαρούχης είπε και κάτι άλλο που δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες. Όταν κάποιος τον ρώτησε αν πρόκειται να βάλουν χρυσόψαρα στις λιμνούλες που έχουν φτιάξει γύρω από τη βάση του αγάλματος, ο Τσαρούχης απάντησε: «Μα σ' ένα τέτοιο άγαλμα τα βατραχάκια θα ήταν πιο ταιριαστά».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ: Αρκετά, αρκετά… Ας προχωρήσουμε στην εξέταση των μαρτύρων υπερασπίσεως. Ορίστε, κύριε συνήγορε, ποιους προτείνετε ως μάρτυρες;
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ (Συνήγορος υπερασπίσεως): Τον κ. Θεόδωρο Κρίτα.
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Προτείνω την εξαίρεση του μάρτυρος αυτού.
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ: Για ποιο λόγο, κ. Εισαγγελεύ;
ΕΛΥΤΗΣ: Ο κ. Κρίτας είναι ιμπρεσσάριος και ενδεχομένως να είναι αληθινή η πληροφορία ότι πρόκειται να μετακαλέσει τον Τρούμαν και την κόρη του για ένα κοντσέρτο στην Αθήνα, δύο κοντσέρτα στη Θεσσαλονίκη κι ένα ρεσιτάλ στο Κακοσάλεσι. Θα ξέρετε βέβαια, κ. συνήγορε, ότι ο Τρούμαν είναι δεινός πιανίστας κι η κόρη του ακόμα δεινότερη τραγουδίστρια. Είναι φυσικό λοιπόν ο κ. Κρίτας να μην είναι αντικειμενικός εφ' όσον μιλάμε για τον Τρούμαν.
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ: Καλώς, κύριε Εισαγγελεύ. Προτείνουμε τον διευθυντή της εταιρείας δίσκων «Κολούμπια» κύριο Τάκη Λαμπρόπουλο.
ΕΛΥΤΗΣ: Να εξαιρεθεί και ο μάρτυς αυτός. Μη λησμονείτε ότι εφ' όσον ο Χατζιδάκις κυβερνά σήμερα στην «Κολούμπια», ο κ. Τάκης Λαμπρόπουλος δεν μπορεί παρά να είναι His Master's Voice…
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ: Ελπίζω να μην έχετε αντίρρηση, κύριε Εισαγγελεύ, για τον κ. Γρηγόρη Μπιθικώτση!
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Μα έτσι όπως πάτε, κύριε συνήγορε, δεν θα εκπλαγούμε καθόλου αν μας κουβαλήσετε εδώ ως μάρτυρες υπερασπίσεως τα τέσσερα παιδιά του κατηγορουμένου εκ Πειραιώς…
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ: Τότε δεν μας μένει παρά να προτείνουμε τον συνάδελφό μας κ. Θεοδωράκη. Ή μήπως θέλετε να τον εξαιρέσετε κι αυτόν;
ΕΛΥΤΗΣ (µειδιών): Άξιος εστί! Να προσέλθει!
Η κατάθεση Θεοδωράκη
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ: Μήπως, κ. μάρτυς, έχετε καμία συγγένεια με τον κατηγορούμενο;
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: Απολύτως καμία! Εμένα η μουσική μου είναι…
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ: Δεν εννοούσα μουσική συγγένεια, αλλά…
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: Α, κατάλαβα! Όχι, κύριε Πρόεδρε, δεν έχω καμιά συγγένεια με τον κατηγορούμενο παρ' όλο που ισχυρίζεται στις συνεντεύξεις του ότι είναι Κρητικός. Ξέρω καλά ότι είναι Θρακιώτης, γι' αυτό άλλωστε δεν καταδέχεται να γράψει το «Χατζιδάκις» με ήτα στο τέλος, όπως το γράφουμε όλοι οι Κρητικοί, αλλά προτιμάει να το γράφει με ιώτα, ακριβώς για να ξεχωρίζει από μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ (ψιθυριστά στον Λυκουρέζο): Τι τον ήθελες για μάρτυρα. Θα με κάψει!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ: Καλά… καλά, κύριε μάρτυς, πέστε μας τώρα τι γνωρίζετε για την υπόθεση;
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: Νομίζω ότι ο Χατζιδάκις έκανε τον έπαινο για το άγαλμα του Τρούμαν από αντίδραση προς εμένα, που ήθελα να στήσουν έξω από την αμερικάνικη πρεσβεία το άγαλμα του Φιντέλ Κάστρο.
ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ (θυµωµένα): Διαμαρτύρομαι, κύριε Πρόεδρε. Αν επήνεσα το άγαλμα Τρούμαν δεν το έκανα ούτε από αντίδρασιν προς τον μάρτυρα, ούτε γιατί ήθελα να επαινέσω αυτό τούτο το άγαλμα!
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Τότε γιατί το κάνατε;
ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ: Για να επαινέσω την ιδέα του αγάλματος. Διότι αυτό το άγαλμα υπάρχει μόνο σαν ιδέα. Διότι ο Τρούμαν υπήρξε ο εμπνευστής…
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ: Δογματίζεις, κατηγορούμενε…
ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ: Μα, κύριε Πρόεδρε, μη λησμονείτε ότι μιλάμε για τον Τρούμαν, ο οποίος εάν δεν είχε κάνει το «Δόγμα» του, δεν θα εδογματιζόμεθα τώρα ούτε ημείς, ούτε υμείς!
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ (χειροκροτών): Έξοχα! Την κερδίσαμε τη δίκη. Δεν χρειάζεται καν ν' αγορεύσω.
ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ (προς τον Πρόεδρο): Κύριε Πρόεδρε, παρακαλώ να επιβάλετε σιωπή στον συνήγορό μου. Μου φτάνει η υπεράσπισις του κ. Θεοδωράκη.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ: Ησυχία, παρακαλώ. Να συνεχίσει ο κ. μάρτυς.
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω γιατί δίνετε τόση σημασία στα αγάλματα. Τι σημαίνει σήμερα αν επαινείς ένα άγαλμα; Σήμερα το επαινείς, αύριο το γκρεμίζεις. Έτσι συνέβη και με τον Στάλιν. Ποιος μιλάει σήμερα για τον Στάλιν, πού είναι σήμερα τα αγάλματα του Στάλιν; Κι όμως χθες όλη η Σοβιετική Ένωση ήταν γεμάτη απ' τον Στάλιν.
ΕΛΥΤΗΣ: Μη μεταφέρεσθε στη Σοβιετική Ένωση. Το θέμα μας είναι το άγαλμα Τρούμαν και η δήλωση Χατζιδάκι.
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: Δηλαδή κατάντησε να μην μπορείς να πας ούτε και με την κουβέντα στη Σοβιετική Ένωση!
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μην πολιτικολογείτε, κύριε μάρτυς.
ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: Μα δεν μάθατε ότι πρόκειται να θέσω υποψηφιότητα για Δήμαρχος Αθηναίων στις ερχόμενες δημοτικές εκλογές;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αρκεί, κύριε μάρτυς. Μπορείτε να πηγαίνετε.
Η αγόρευση του Εισαγγελέως κ. Ελύτη
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαραιτηθέντος της αγορεύσεως του συνηγόρου υπερασπίσεως κ. Λυκουρέζου, τον λόγο έλαβε ο Εισαγγελεύς κ. Οδυσσέας Ελύτης. Η αγόρευση του Εισαγγελέα έχει ως εξής:
«Ανάξιον εστί και το άγαλμα αλλά και αυτό που είπε υπέρ του αγάλματος ο κατηγορούμενος. Και είναι ακόμα πιο θλιβερό το γεγονός ότι αυτοί που υιοθέτησαν το στήσιμο αυτού του κακότεχνου αγάλματος στην καρδιά της Αθήνας, διάλεξαν ως ημέραν των αποκαλυπτηρίων του γιγαντιαίου χαλκοπράσινου Τρούμαν την 29η Μαΐου, δηλαδή την ημέρα που η Ελλάδα πενθούσε δυο μεγάλα γεγονότα: την επέτειο για την άλωση της Κωνσταντινούπολης και τη δολοφονία του αγωνιστή της ειρήνης Γρηγορίου Λαμπράκη! Έτσι δεν μπορώ παρά να θυμηθώ τους στίχους μου:
Την οργή των νεκρών να φοβάσθε
και των βράχων τ' αγάλματα.
ΓΚΑΤΣΟΣ: Στη θέση σας, κύριε Εισαγγελεύ, λόγω της περιστάσεως, θα έλεγα τους στίχους αυτούς διασκευασμένους έτσι:
Την οργή των λιμνών να φοβάσθε
και των Τρούμαν τ' αγάλματα!
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Εστω, κύριε Πρόεδρε. Ας ειπωθούν έτσι αυτοί οι στίχοι. Και προχωρώ: Όπως θα αντιληφθήκατε, κ. Πρόεδρε, από την ακροαματική διαδικασία και ιδιαίτερα από τις καταθέσεις των μαρτύρων κατηγορίας, ουδεμία αμφιβολία δύναται να υπάρξει ως προς την ενοχή του κατηγορουμένου, ο οποίος είτε διότι απέβλεπε και σε άλλο ΄Οσκαρ, είτε διότι απέβλεπε εις εκτέλεσιν έργων του και τραγουδιών του απ' τον Τρούμαν και την κόρη του, δεδομένου ότι αμφότεροι είναι καλλιτέχνες, είτε διότι ήθελε να πειράξει τον κ. Ζυλ Ντασσέν, ο οποίος, ως γνωστόν, άρχισε να διώκεται στην Αμερική επί προεδρίας Τρούμαν, είτε διότι ήθελε να πικάρει την κ. Ελένη Βακαλό και τον κ. Γιάννη Μόραλη που βρίσκουν απαίσιο το άγαλμα Τρούμαν, είτε τέλος διότι ήθελε να κάνει τη χάρη της μαμάς του που είναι κυριολεκτικά ξετρελαμένη με τον καινούργιο χαλκοπράσινο γείτονά της και δεν λέει να ξεκολλήσει απ' το παραθύρι της απ' την ημέρα που τον στήσανε οι φίλοι του γιου της πλάι στο σπίτι της, είτε για λόγους άλλους που παραμένουν εισέτι άγνωστοι, εξύβρισε με την απαράδεκτη δήλωσή του την Κοινή Γνώμη και όλους τους φίλους του. Διά τούτο, κύριε Πρόεδρε, προτείνω να κηρυχθεί ο κατηγορούμενος ένοχος άνευ ουδενός ελαφρυντικού και να του επιβληθεί η αυστηρότερα υπό των ηθικών νόμων προβλεπομένη ποινή».
Τον λόγο του κ. Εισαγγελέως εκάλυψαν παρατεταμένα χειροκροτήματα.
Η απολογία Χατζιδάκι
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντιθέτως προς τη διαδικασία των δικών στα Ποινικά Δικαστήρια, όπου η απολογία του κατηγορουμένου προηγείται της αγορεύσεως του Εισαγγελέως, στην παρούσα δίκη Χατζιδάκι - Τρούμαν, το υπό την προεδρία του ποιητού Νίκου Γκάτσου Λαϊκό Δικαστήριο υπέδειξε όπως ο κατηγορούμενος απολογηθεί μετά την αγόρευση του Εισαγγελέως. Ο κατηγορούμενος Χατζιδάκις, πελιδνός και εξαιρετικά συγκινημένος, άρχισε την απολογία του έτσι:
ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Εισαγγελεύ, κύριοι ένορκοι! Ξεκίνησα ένα φτωχό και έντιμο παιδί απ' την Ξάνθη της Θράκης κι ήρθα στην Αθήνα για να βρω τον δρόμο μου, που έμελλε να είναι η μουσική. Στην αρχή υπέφερα πολύ, δούλεψα σκληρά, δοκίμασα πίκρες και απογοητεύσεις, προδόθηκα απ' τους φίλους και πληγώθηκα απ' τους εχθρούς. Αν τελικά υπερνίκησα όλα τα εμπόδια, αυτό το οφείλω στη γερή μου κράση και στην έμφυτη συνήθειά μου να λέω πάντοτε άφοβα τη γνώμη μου. Απ' την άλλη μεριά, το μεγάλο έμφυτο ταλέντο μου στη μουσική με βοήθησε να βγω απ' τη φτώχεια και την αφάνεια και μαζί να βγάλω κι ένα σωρό άλλο κόσμο. Εγώ έκανα διάσημο τον Κακογιάννη με τη μουσική μου στη «Στέλλα», εγώ έκανα διάσημους και πλούσιους τη Μελίνα και τον Ντασσέν με τα «Παιδιά του Πειραιά» που τους έδωσα στο «Ποτέ την Κυριακή». Εγώ έκανα διάσημο και τον Θεοδωράκη, πρώτα κάνοντάς τον να ζηλέψει τα τραγούδια μου, πράγμα που τον ανάγκασε ν' αφήσει τη σοβαρή μουσική και ν' αρχίσει να γράφει κι αυτός ελαφρά τραγούδια, και μετά όταν άρχισα να τον βρίζω απ' τις εφημερίδες. Εγώ επίσης έκανα γνωστούς κι ένα σωρό άλλους καλλιτέχνες, όπως την Αλίκη Βουγιουκλάκη που της έδωσα να τραγουδήσει το «Σπουργιτάκι», τον «Γαϊδουράκο», τη «Γατούλα», τα «Παπάκια» κι ένα σωρό άλλα αριστουργήματα, ή όπως τη Νάνα Μούσχουρη που την έκοψα απ' την «Καρτ Μπλανς» κι ύστερα την έγραψαν όλες οι γαλλικές εφημερίδες. Τώρα πρόκειται να κάνω διάσημο και τον Ηλία Καζάν με τη μουσική που του έγραψα για την ταινία «Αμέρικα, Αμέρικα».
ΕΛΥΤΗΣ (Εισαγγελεύς): Παρακαλώ, κατηγορούμενε, συντόμευε γιατί θα νυχτώσουμε!
ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ: Ύστερα απ' όσα καλά έκανα στον κόσμο, πήρα ως αντίτιμο ένα κάρο μηνύσεις: Μήνυση ο Γκαστέ στο Παρίσι, μήνυση ο Γκρεγκ Τάλλας, μήνυση ο Μητσάκης. Με τρελάνανε στις μηνύσεις. Στο τέλος τι καταλάβανε; Τίποτα! Η Δικαιοσύνη με απέδωσε στην κοινωνία λευκό. Και δεν έχετε παρά να συμβουλευθείτε το ποινικό μου μητρώο που, αν και καραμανλικός, δεν έχω ούτε μία καταδίκη για ανάμειξή μου σε εκλογικές βίες, νοθείες και παρακρατικές οργανώσεις. Αλλά η κοινωνία είναι αχάριστη και ειλικρινά δεν μπορώ να καταλάβω τι διάβολο θέλει για να είναι ευχαριστημένη. Ποτέ δεν την κατάλαβα. Βρίζω τους συνθέτες, είμαι κακός! Βρίζω τους συγγραφείς, είμαι κακός! Βρίζω τους τραγουδιστές και τις τραγουδίστριες, ακόμα και τη Νάνα Μούσχουρη τώρα τελευταία, πάλι είμαι κακός. Βρίζω τον Θεοδωράκη, είμαι κακός. Κι όταν αποφασίζω ν' αλλάξω τακτική, να κάνω μόνο επαίνους, αρχίζοντας απ' το άγαλμα του Τρούμαν, πάλι είμαι κακός κι ανάποδος. Και να το αποτέλεσμα. Ήρθα κατηγορούμενος για την… καλή μου κουβέντα! Μα είναι κοινωνία αυτή; Είναι δικαιοσύνη;
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΥΣ: Δηλαδή θα ήταν δικαιοσύνη αν φεύγατε από 'δω αθωωμένος;
ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ: Ακριβώς, κ. Πρόεδρε! Πρέπει να γίνει αυτό που είπε ο αξιότιμος κ. Εισαγγελεύς: Να φύγω από 'δω λευκός. Άλλωστε δεν διευκρινίσθηκε εδώ αν είμαι κατηγορούμενος γιατί επήνεσα το άγαλμα Τρούμαν ή γιατί εδήλωσα πως αντιδρούν γελοία όσοι βρίσκουν αποτυχημένο το άγαλμα. Αλλά, κύριε Πρόεδρε, μήπως αυτοί οι ίδιοι οι κατήγοροί μου δεν έχουν διαπιστώσει πριν από μένα, ότι πολλά κακά έχουν συμβεί σ' αυτή την πόλη απ' τους εγχώριους γλύπτες, αυτούς που δεν έχουν καμιά σχέση με τον 5ο π.Χ. αιώνα; Και για να σας αποδείξω το δίκαιον του ισχυρισμού μου, ορίστε, σας διαβάζω μια φράση ενός εστέτ, του ζωγράφου και ποιητή Νίκου Εγγονόπουλου, μια φράση απ' τον «Μπολιβάρ» του που τα λέει όλα:
ΑπάντησηΔιαγραφή«Αλάβανδα: Παλαιά πόλις της Μικράς Ασίας (Καρία).
Παρήγε μάρμαρα που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι
γλύπτες. Τα προτίμησα απ' το πεντελικό, γιατί αυτό
το "εκ πεντελικού μαρμάρου" με τι ανοσιουργήματα
δεν έχει, πολλές φορές, συνδεθή!»
Κατόπιν αυτού, κύριε Πρόεδρε, κύριοι ένορκοι, ζητώ την επιείκειάν σας, αν όχι την αθώωσίν μου.
Η απόφαση και η καταδίκη του κατηγορουμένου
Μετά τον τερματισμό της απολογίας του κατηγορουμένου, το δικαστήριο αποσύρεται σε σύσκεψη, προκειμένου να αποφασίσει επί της καταδίκης ή όχι του Μάνου Χατζιδάκι. Μετά ημίωρη σύσκεψη, κατά την οποία καταναλώθηκαν μπόλικοι καφέδες και νερά Λουτρακίου, ο Πρόεδρος του δικαστηρίου κ. Νίκος Γκάτσος ανέγνωσε την απόφαση του δικαστηρίου, διά της οποίας ο Μάνος Χατζιδάκις κατεδικάζετο εις πεντάμηνον απομάκρυνση εκ του Φλόκα, Χίλτον, Βυζαντίου, Κλαμπ Μπι-Πι, καθώς και εις στέρησιν επί δίμηνον των γαστρονομικών δικαιωμάτων του και δη των καφέδων, σπαγγέτου σπεσιάλ, μοσχαρακίου Ναβαρέν, παγωτών πάσης φύσεως και σιγαρέτων τύπου Phillip Morris. Προ της λύσεως της συνεδριάσεως ο Πρόεδρος του δικαστηρίου Νίκος Γκάτσος είπε τα εξής παρουσία και του κατηγορουμένου:
ΓΚΑΤΣΟΣ: Ο Χατζιδάκις αναφέρθηκε προηγουμένως στην απολογία του στον «Μπολιβάρ» του Νίκου Εγγονόπουλου. Καλό είναι λοιπόν να θυμηθούμε και κάτι άλλο απ' αυτό το έργο του ζωγράφου - ποιητή. Να θυμηθούμε τα λόγια που βρίσκονται τυπωμένα στη σελίδα 28 και κάτω ακριβώς απ' τον τίτλο: «Συμπέρασμα». Σας τα διαβάζω:
«Μετά την επικράτησιν της νοτιοαμερικανικής επαναστάσεως στήθηκε στ' Ανάπλι και τη Μονεμβασιά, επί ερημικού λόφου δεσπόζοντος της πόλεως, χάλκινος ανδριάς του Μπολιβάρ. Όμως, καθώς τις νύχτες ο σφοδρός άνεμος που φυσούσε ανατάραζε με βία την ρεντικότα του ήρωος, ο προκαλούμενος θόρυβος ήτανε τόσο μεγάλος, εκκωφαντικός, που στέκονταν αδύνατο να κλείσει κανείς μάτι, δεν μπορούσε να γενεί πλέον λόγος για ύπνο. Έτσι οι κάτοικοι εζήτησαν και διά καταλλήλων ενεργειών, επέτυχαν την κατεδάφιση του μνημείου!»
Και στο τέλος ο ποιητής προσθέτει:
«ΥΜΝΟΣ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΤΗΡΙΟΣ ΣΤΟΝ ΜΠΟΛΙΒΑΡ:
Στρατηγέ τι ζητούσες στη Λάρισα συ ένας Υδραίος;»
Στο σημείο αυτό η συνεδρίασις λύεται υπό τα παρατεταμένα χειροκροτήματα του ακροατηρίου, ενώ ο Μίνως Αργυράκης που έχει εξουσιοδοτηθεί με χρέη χωροφύλακα οδηγεί δέσμιον τον κατηγορούμενο στο σπίτι του, όπου πρόκειται να εκτίσει την ποινή του καθισμένος ολημερίς κι ολονυχτίς στο παράθυρο που βλέπει προς το άγαλμα Τρούμαν!
Επίλογος
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην επομένη από της καταδίκης του, ο Μάνος Χατζιδάκις, όπως βεβαιώνουν αυτήκοοι αξιόπιστοι μάρτυρες, ενώ κοιτούσε περίλυπος έως θανάτου απ' το παράθυρό του το άγαλμα Τρούμαν, στέλοντάς του και ένα και δύο και τρία και τέσσερα φάσκελα, ακούσθηκε απαγγέλλων:
Πρόεδρε Τρούμαν τι ζητούσες στην Αττική συ ένας Μιζουραίος;