Είναι γνωστό ότι η είσοδος στο Γυμνάσιο μας ήταν από την οδό Πυθέου. Είχα ρωτήσει τους αείμνηστους καθηγητές μας, Βλάχο και Παπαϊωάννου, ποιος ήταν ο Πυθέας, αλλά δεν γνώριζαν, με τον τελευταίο να μου απαντά με το γνωστό σαρδόνιο χαμόγελό του ότι ήταν φιλόσοφος.....
Χρόνια αργότερα σε ένα διεθνές συνέδριο στο Μάντσεστερ με τίτλο "Πυθέας ο Έλληνας" έκπληκτος άκουγα ότι ήταν ο νονός της Βρετανίας, της Ιρλανδίας (Θούλη), της Ισλανδίας (Θούλη η εσχάτη), καθώς και άλλων κρατών της Βαλτικής.....
Πρόσφατα η ΝΑΣΑ έστειλε ερευνητικό σκάφος στο διάστημα για να ανακαλύψει την "Θούλη την εσχάτη" του διαστήματος.....
Ο Ηλίας και ο Σταμάτης με παρότρυναν να αναρτήσω μία εργασία μου, που είχα δημοσιεύσει πριν αρκετά χρόνια, όπου έμμεσα ανέφερα τον Πυθέα και τις ανακαλύψεις του, με τους περισσότερους Έλληνες να έχουν πλήρη άγνοια, αφού τα βιβλία της ιστορίας στο σχολείο, δεν αναφέρουν τίποτα για αυτόν τον περίφημο Έλληνα. Το μόνο που χρειάζεται είναι 10 λεπτά από τον χρόνο σας...
Με συμμαθητικούς χαιρετισμούς
Σταύρος Πρωτοπαπάς (1968)
Αγαπητοί συμμαθητές,
ΑπάντησηΔιαγραφήΌντως ο Πυθέας, μεγάλη φυσιογνωμία στο χώρο της Γεωγραφίας και Γεωδαισίας, έχει αγνοηθεί πλήρως από τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης. Όμως δεν μου κάνει εντύπωση. Εδώ δεν διδαχτήκαμε ούτε ένα κείμενο του Παμμεγίστου Αριστοτέλη. Και ναι μεν τα συγγράμματα του Πυθέα δεν διασώθηκαν αλλά για τον Αριστοτέλη τι δικαιολογία θα μας έλεγαν???
Πάντως, διευκρινιστικά, σας γνωρίζω ότι η Ελληνική Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού μας Ναυτικού, το ωκεανογραφικό της σκάφος που απέκτησε γύρω στο ’80 το έχει ονομάσει Πυθέα.
Αυτά προς το παρόν
Φιλικά
Μιχάλης Καρύδης
Αγαπητέ Σταύρο,
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ εργασία σου είναι εξόχως κατατοπιστική όχι μόνο για τον Πυθέα και τις εξερευνήσεις-ανακαλύψεις του (για τον οποίο κι εγώ πίστευα πως είναι κάποιος αρχαίος έλληνας φιλόσοφος-β΄κατηγορίας) αλλά και για τα μεταλλεύματα που αναφέρονται σε αυτήν. Μπράβο!
ΣΠΥΡΟΣ Γ. ΚΛΟΥΔΑΣ
Αγαπητε μου Σταματη,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχομαι να εισαι καλα ,
Γραψε μου για την φετεινη μας συναντηση της 6ης Ιουνιου.
Θα ερθω ειδικα για τουτο γιατι σας πεθυμησα και δεν παιρνει αλλη απουσια!
Πες μου οσο μπορεις πιο γρηγορα ωστε να τακτοποιησω για εισητηρια κλπ.
Φιλια σε ολη την οικογενεια,
Με την αγαπη μου ,
Πανος
Panos C. Adamopoulos, MBA
Φίλοι και συμμαθητες τα ανωτερω εστειλε ο Πανος για την καλοκαιρινη συναντηση μας.
ΔιαγραφήΗ 6 Ιουνιου ειναι ημερα ΠΕΜΠΤΗ και λογω καλοκαιριου μπορει κάποιοι να λειπουν σε διακοπές.
Γνωριζετε την ημερομηνια ωστε αν καποιος ειναι να απουσιασει μπορει να μεταθεσει λιγο πριν ή μετα την αναχωρηση του.
Για την ωρα και οπως ειχαμε καθιερώσει ισχύει η ανωτερω ημερομηνια
ημερα ΠΕΜΠΤΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019.
Λεπτομερειες θα ανακοινωθού συντομα.
Αυτα για πρωτη ενημέρωση.
Σταμάτης Κουσουρής
Ευχαριστώ τον αγαπητό μας συμμαθητή για όσα ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα παραθέτει, αλλά και τη σύνταξη γιατί επαναφέρει την ιστοσελίδα σε ενδιαφέρουσα θεματολογία, πέραν της ανεκδοτολογικής παράθεσης σχολικών αναμνήσεων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι πολύ νωρίς ακόμα για αναμνήσεις (μετά τα 100 βλέπουμε).
Ο Πυθέας υπήρξε, όντως, μεγάλος εξερευνητής, όπως ήταν και ο Οδυσσέας (δεν περιπλανήθηκε γιατί τον κατάτρεχε ο Ποσειδώνας) αλλά και ο Μεγάλος Αλέξανδρος ο οποίος υπήρξε ένας ένοπλος εξερευνητής. Κίνητρό του δεν ήταν η κατάκτηση αλλά η περιέργεια.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα η αναζήτηση του κέρδους ή η περιέργεια αποτελεί το κίνητρο ώστε κάποιος να εκτεθεί στην ταλαιπωρία και κυρίως στους κινδύνους της περιπλάνησης - εξερεύνησης; Και εδώ θυμάμαι- για να περιπέσω κι εγώ στην αναμνησιολογία- την σχετική μας διαφωνία με τον Τζαμαλούκα.
Προφανώς δεν υπάρχει απάντηση, για άλλους είναι το πρώτο για άλλους το δεύτερο και συνήθως υπάρχει ένας συνδυασμός και των δύο.
Ριψοκίνδυνες και τυχοδιωκτικές φύσεις υπόκεινται στην επίδραση και των δύο.
Όμως και ο άλλος δρόμος έχει την δική του ιστορική φόρτιση αφιερωμένος στον Ζεύξιδα έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 5ου προς 4ο αιώνα π.Χ. ο οποίος έχει φυσικά περιπέσει σε αφάνεια γιατί έργα ζωγραφικής γενικά (εκτός από τις παραστάσεις σε πήλινα σκεύη) δεν διασώθηκαν.
Αυτός λοιπόν ο Ζεύξις, κατά τον Κικέρωνα, εκτελώντας μία παραγγελία των κατοίκων του Κρότωνα να ζωγραφίσει την Ωραία Ελένη, ζήτησε να του στείλουν τις πέντε ωραιότερες παρθένες της πόλης (δεν ξέρω αν παρέμειναν παρθένες και μετά την ολοκλήρωση του έργου)ώστε από κάθε μία να διαλέξει τα καλύτερα στοιχεία και να απεικονίσει την Ω.Ε. δημιουργώντας έναν υπέροχο πίνακα.
Κι εδώ θυμάμαι -δεύτερη παράβαση του κανόνα στο ίδιο κείμενο- την παρατήρηση που μας είχε κάνει ο (Σωτήρης) Παπαϊωάννου ότι ο Όμηρος πουθενά δεν περιέγραψε την Ω.Ε. και αποτέλεσε την αφορμή να δω με άλλο μάτι τον Όμηρο. Η ομορφιά δεν περιγράφεται γιατί είναι ιδέα, συλλαμβάνεται μόνο νοητικά και νάτος ο Πλάτωνας.
Ένα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο της προσωπικότητάς του Ζεύξη (ή Ζεύξιππου) φέρεται είναι ο τρόπος του θανάτου του.
Πέθανε (κυριολεκτικά) από τα γέλια εκτελώντας την παραγγελία μιας άσχημης γριάς που του ζήτησε να την ζωγραφίσει ως Αφροδίτη.
Αυτά ανεκδοτολογικά ευχαριστώντας τον φίλο που μας δημιούργησε τους συνειρμούς.