ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τετάρτη 23 Μαΐου 2012

Ίσθμια – Κεχριές – Αμόνι (μέρος Α’)

Το Σάββατο 28 Απριλίου, στο φιλόξενο σπίτι του Αργυρού στη Νέα Μάκρη, αποφασίστηκε η νέα συνάντηση, για αρχαιολογική (και όχι μόνο) εξόρμηση στην περιοχή του Ισθμού, για το Σάββατο 19 Μαΐου.
Πράγματι στις 10.15’ το πρωί του Σαββάτου, 21 «σύνεδροι» συγκεντρωθήκαμε στον προαύλιο χώρο του Μουσείου των Ισθμίων με όρεξη για να δούμε και να μάθουμε και να προβληματιστούμε .

Το Παρουσιολόγιο έγραψε:

Αργυρός Δημήτριος (Χ2), Αναργύρου Δημήτριος (Χ2), Γεωργάτσος Σπύρίδων (Χ2), Γιαννακάκης Αθανάσιος, Γιαννημάρας Λεωνίδας (Χ2), Ζεβόλης Δημήτριος (Χ2), Ιακώβου Άγγελος (Χ2), Καλογείτονας Ιωάννης (Χ2), Μερέβης Ιωάννης, Χάλαρης Γεώργιος (Χ2),  Χατζηδήμας Γεώργιος και Χατζίρης Απόστολος (Χ2).
Αδικαιολογήτως ΑΠΩΝ ο PCMC που προτίμησε την «κάθαρση» της Ζάτουνας.

Ιστορικά – Μυθολογικά  στοιχεία
Ο Ισθμός, το στενό κομμάτι γης, που ενώνει την Πελοπόννησο με τη Στερεά Ελλάδα, αποτέλεσε σημείο τριβής μαζί με την Κόρινθο, μεταξύ του Ποσειδώνα και του Ήλιου.
Οι υπόλοιποι θεοί που έκριναν τη διαμάχη αποφάσισαν ο Ήλιος να κρατήσει την περιοχή της Κορίνθου, ενώ ο Ποσειδώνας να κυριαρχήσει στην περιοχή του Ισθμού.
Ο Αθάμας, γιος του Αιόλου και της Εναρέτης, απόκτησε από τον πρώτο του γάμο με τη Νεφέλη (θεά των Νεφών) το Φρίξο και την Έλλη.  Όταν η Νεφέλη πέθανε, ο Αθάμας παντρεύτηκε την Ινώ, κόρη του Κάδμου, (από τον Ορχομενό της Βοιωτίας), από την οποία απέκτησε την Ευρύκλεια, τον Λέαρχο και τον Μελικέρτη. Η Ινώ ήταν επίσης η τροφός του Διόνυσου, γιου του Δία και της αδελφής της, Σεμέλης.
            Από εκεί προέρχεται το  μίσος της Ήρας για την Ινώ, που έκανε τον Αθάμαντα, μετά την «φυγή» του Φρίξου και της Έλλης με το χρυσόμαλλο κριάρι, να χάσει  τα λογικά του και να εκλάβει  την Ινώ και τα παιδιά του σαν λέαινα με τα νεογνά της. Έτσι άρπαξε το Λέαρχο και τον εκσφενδόνισε σε ένα παρακείμενο βράχο. Η Ινώ, μαζί με τον εναπομείναντα γιο στην αγκαλιά της, τον Μελικέρτη, έτρεξε για να γλιτώσει και έφτασε μέχρι τη Μεγαρίδα, όπου και έπεσε στη θάλασσα για να αποφύγει τη σύλληψή της από το σύζυγό της Εκεί, πνίγηκαν, σύμφωνα με το μύθο και το πτώμα του Μελικέρτη ξεβράστηκε στην ακτή, μεταφερόμενο στην πλάτη ενός δελφινιού. Οι κάτοικοι της περιοχής συνέλεξαν το πτώμα του άτυχου παιδιού, τον ονόμασαν Παλαίμονα και τον λάτρεψαν σαν θεότητα, καθιερώνοντας Πανελλήνιους αγώνες προς τιμήν του, τα περίφημα Ίσθμια.
Με τη βοήθεια της θεάς Αφροδίτης, η Ινώ μεταμορφώθηκε στη θαλάσσια θεότητα Λευκοθέα. Σύμφωνα με τον Όμηρο, αναδύρθηκε από τη θάλασσα κοντά στη χώρα των Φαιάκων, πλησίασε τον Οδυσσέα και του προσέφερε ένα ρούχο για να σκεπάσει τη γύμνια του. Κάποιες παραδόσεις την συνδέουν με τον Ποσειδώνα, αναφέροντάς την ως «Ποντιάδα Νηρηίδα». Η Ινώ (ή Λευκοθέα) λατρευόταν σε όλη, σχεδόν, την Ελλάδα, αλλά ιδιαίτερα στη Θήβα, τα Μέγαρα, την Αττική, την Επίδαυρο, την Κρήτη, τη Ρόδο και τη Δήλο, ενώ πολλές πόλεις είχαν ιερά αφιερωμένα στο όνομά της. Αγάλματά της σώζονται στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου.

Αρχαιολογικά στοιχεία
Η πρώτη συστηματική αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή της αρχαίας Ισθμίας έγινε το 1883  από τη Γαλλική αρχαιολογική Σχολή των Αθηνών. Ωστόσο, η προσπάθεια αυτή απέτυχε να προσδιορίσει τους δύο κύριους ναούς του ιερού: του Ποσειδώνα και του Παλαίμονα. Τη σωστή τους θέση ανακάλυψε το 1952 ο καθηγητής Oscar Broneer, στις ανασκαφές της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής. Τα πορίσματα δημοσιεύτηκαν έναν χρόνο αργότερα και σε γενικές γραμμές είναι τα εξής:
Το τέμενος του Ισθμίου Ποσειδώνα, όπως φαίνεται από αναθήματα, υπήρχε κατά τον 7ο π.Χ. αιώνα. Κατά τα μέσα του ίδιου αιώνα ιδρύθηκε ο αρχαϊκός ναός, ο οποίος καταστράφηκε από φωτιά στις αρχές του 5ου αιώνα. Ξαναχτίστηκε ως δωρικός περίπτερος με τοπικό πωρόλιθο, είχε πτερό 6Χ13 κιόνων και διαστάσεις του στυλοβάτη περίπου 54Χ23 μέτρων. Καταστράφηκε, όμως, μετά από 70 χρόνια την άνοιξη του 390 π.Χ., επισκευάστηκε και συνέχισε να ακμάζει ως το 146 π.Χ., οπότε ο Μόμμιος κατέστρεψε ολοσχερώς την Κόρινθο. Μετά το 44 π.Χ., με τον επανοικισμό της Κορίνθου, ο ναός ανοικοδομήθηκε, ενώ τον 2ο μ.Χ. αιώνα πιστεύεται πως έγινε ο τελευταίος πιο ευρύχωρος περίβολος με τις στοές και πρόπυλο στην ΝΑ γωνία του. 
Από το θέατρο της αρχαίας Ισθμίας δε σώζονται παρά ελάχιστα λείψανα, διότι ήταν το πλησιέστερο από τα χτίσματα προς το μεσαιωνικό οχυρό και κυριολεκτικά ξεθεμελιώθηκε για να προμηθεύσει οικοδομικό υλικό στο οχυρό. Έχουν βρεθεί θεμέλια της σκηνής και του κοίλου, μερικά από τα θεμέλια της δυτικής παρόδου, η θεμελίωση του προσκηνίου και μερικοί λίθοι από τη θεμελίωση δύο βάθρων μεγάλων πλαστικών εικόνων. 
Το Παλαιμόνιο, ο ναός δηλαδή που ήταν αφιερωμένος στη θαλασσινή θεότητα με το όνομα Παλαίμονας, χτίστηκε κατά την ρωμαϊκή εποχή, πάνω στην αφετηρία του ελληνικού σταδίου και ανασκάφηκε από τον O. Broneer. Έχει προσανατολισμό ίδιο με αυτόν του ναού του Ποσειδώνα, το κρηπίδωμά του έχει μήκος 8,30 μέτρα και πλάτος 7,70 και ύψος 1,85 μέτρα. Ο ναός είχε ιδιαίτερο περίβολο, ενώ στα ανατολικά του σημειώνονται τρεις λάκκοι θυσιών.  Κάτω από το ναό υπήρχε άδυτο, όπου ο ήρωας-θεός Παλαίμων λατρευόταν με μυστική λατρεία.
Το στάδιο της Ισθμίας, ήταν γνωστό και προ των ανασκαφών, πως βρισκόταν 300 μέτρα περίπου ΝΑ του ιερού του Ποσειδώνα. Στην ΝΑ γωνία, όμως, του ιερού ανακαλύφθηκε η αφετηρία του αρχαιότερου σταδίου, όπου διακρίνονται τα ίχνη 16 συνολικά βαλβίδων εκκίνησης. Το νεότερο στάδιο διαμορφώθηκε σε φυσική κοιλότητα και το μήκος του ήταν περίπου 181,15 μέτρα.
 Δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο είναι το κτίριο του Μουσείου.

Η ξενάγηση
Μπήκαμε στο κτήριο του Μουσείου και, θαυμάζοντας τα εκθέματα, επισημάνθηκαν μερικές λεπτομέρειες που θα συζητούσαμε αργότερα. Μεταξύ αυτών τη λεπτομέρεια στην απεικόνιση των δρομέων στα αγγεία αλλά και την συμμετρική ομόπλευρη (!) κίνηση χεριού ποδιού κατά το τρέξιμο. Επίσης τις λεπτομέρειες  στις παραστάσεις των θαυμάσιων Βιτρώ, λεπτομέρειες και τόποι που ήταν γνωστές στους Έλληνες αλλά όχι στους ξένους σε αντίθεση με τα γενικά πλάνα Αιγυπτιακών θεμάτων που ήταν γνωστά σε όλο τον κόσμο.
Μετά την έξοδό μας από τον χώρο του Μουσείου, συγκεντρωθήκαμε στον χώρο μπροστά από τα ερείπια του Ναού του Ποσειδώνα, (δίπλα από την αφετηρία του σταδίου) και μας έγινε ανάλυση του τρόπου που έτρεχαν οι δρομείς, του απαιτούμενου εγκεφαλικού συγχρονισμού (άρση ημισφαιρικού αποκλεισμού, αντιβαρυτικά φαινόμενα). Διερευνήθηκε επίσης το ποιος ήταν ο πραγματικός τόπος κατασκευής των Βιτρώ και ποιος ο τόπος προορισμού (το αντίθετο με αυτό που αναφέρεται επίσημα), αλλά και η σημασία  των (σπάνιων) υπέργειων καμπυλών στον αρχαίο πολιτισμό. Τέλος αναλύθηκαν οι δυνάμεις τις οποίες μελετούσαν οι αρχαίοι, που επιβεβαιώνονται σήμερα καθώς και τυπικοί συμβολισμοί που τους περιέχουν (όπως το κοινό, κλασικό, καντήλι). Μετά από μία ώρα, που μας φάνηκε λιγώτερη από 15 λεπτά, αποφασίσαμε να ξεκουρασθούμε και να συνεχίσουμε τη συζήτηση στο αρχαίο λιμάνι των Κεγχρεών.
            Αλλά για τη συνέχεια, στο δεύτερο μέρος

 Επισυνάπτονται οι πρώτες φωτογραφίες από την παρέα μας και από τον τόπο της ξενάγησης.


Φωτό 1
Στο Μουσείο των Ισθμίων

Φωτό 2
Στο Ναό του Ποσειδώνος
Φωτό 3
Συγκεντρωμάνοι στο χώρο του Παλαιμονίου .



&
Στις πάρα κάτω Φωτό ο ...λαός παρακολουθεί ...μαγεμένος !









Υ.Γ Ο αδιάκριτος φακός του  blog μας, συνέλαβε τον αδικαιολογήτως απόντα PCMC στη    Ζάτουνα!

Φωτό 6
O PCMC -που έδειξε το οικολογικό πρόσωπο της Τάξης μας - επικεφαλής του συνεργείου "κάθαρσης".


Φωτό 7
Το συνεργείο καθαρισμού σε πλήρη δράση στη Ζάτουνα.
Επιμέλεια ανάρτησης Eyedoc

7 σχόλια:

  1. Ήταν ένα υπέροχο Σάββατο και πρέπει να ευχαριστήσουμε το Γιώργο για τις εξαιρετικές πληροφορίες και το Θανάση και τη Χρύσω για την υπέροχη φιλοξενία.
    Ιδιαίτερα αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω τη Χρύσω που αναγκάσθηκε να χάσει την ξενάγηση προκειμένου να μας περιποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο.
    Οφείλω να αναγνωρίσω ότι το ρεπορτάζ είναι εξαιρετικά ακριβές παρά την απουσία του αχισυντάκτη, φαίνεται έχει καλούς ανταποκριτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. pcmc,ζηλεύω τη μεγάλη συμμετοχή,όλοι κι όλοι οι κάτοικοι της ζάτουνας αυτοί είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όχι , έχουμε κι άλλους στα σπίτια τους!
    Παρ' όλα αυτά καταφέραμε -σε 3 συνεχόμενες μέρες - να την καθαρίσουμε και σας περιμέναμε για τσίπουρο...
    ΥΓ Πες του Λεωνίδα, ότι την Νυμφασία - επειδή είναι μικρότερη από τη Ζάτουνα- μπορούμε και να τη σφουγγαρίσουμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. με πήρε τηλ. ο γρηγόρης κατά τις 12 το μεσημέρι το σάββατο να πάμε για καφέ στο μαγαζί του εκδότη του,του λέω λυπάμαι αλλά πάω στο αμόνι.που ειν' αυτό ρώτησε,τι πας να κάνεις ;έλα ντε!τι πάει να κάνει κανείς στ' αμόνι;να κολυμπήσει στην υπέροχη θάλασσα;να απολαύσει την διαδρομή μέσα στα πεύκα;να δει το πολύ ωραίο σπίτι του θανάση και της χρύσως που απ' το μπαλκόνι του αριστερά βλέπεις το κολπάκι τάδε,δεξιά το άλλο κολπάκι,πιο κει άλλο [το σπίτι των δύο νομών και των τεσσάρων θαλασσών βρε νάσο]να φροντίσει τη δίαιτά του ψιλοτρώγοντας όσα έβγαζε [με τι χάρη] απ'το φούρνο και σερβίριζε ο τζοβάννι;"αρνάκι,κατσικάκι στη γάστρα περικαλώ, παστίτσιο, κρέπες,σαλάτες και τα συναφή,κοτοσαλάτα με ανανά[τη συνταγή έτσι;]και ένα σαντορινιό κρασί που τσάκιζε"και αν έχεις και τέτοια παρέα ε, τότε τι ρωτάς ρε τραχανά;με αυτά και μ'αυτά σάμπως περάσαμε πολύ καλά και μάλλον θα ξαναγίνει!χρύσω δε σε ξέχασα,ξέρουμε πως σε σένα κατά κύριο λόγο οφείλουμε το πόσο ομορφη ήταν η μέρα,κουράστηκες να μας μη λείψει τίποτε,έχασες την ξενάγηση μα κέρδισες την αγάπη μας [τέλεια η ντοτορέσσα που λέει ο λέων]ένα ειδικά: όταν ήρθες με το μπλοκάκι να πάρεις παραγγελίες για καφέ μας πήρες το σκαλπ!νάσο,χρύσω,νάστε καλά,νάμαστε όλοι καλά!
    υ.γ.ας μην πω τίποτε για τον ένα τόνο γλυκά που φάγαμε[ο μερέβης έφαγε τέσσερα] και τη ζηβανία του τέλους....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θέλω από καρδιάς να ευχαριστήσω τον Γ.Χ. για την προθυμία του και τον σαφή, απλό και κατανοητό τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε τα θέματα που μας απασχόλησαν. Τρόπος που μας "έσπρωχνε" στον προβληματισμό και στο ψάξιμο.
    Αλλά και όλους εσάς, τους αγαπημένους συμμαθητές μου, που με την παρουσία σας δώσατε, σε μένα και τη Χρύσω, τόση χαρά. Ελπίζω η "μάζωξη" να επαναληφθεί σύντομα (καλοκαίρι γαρ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θεωρώ ότι ήταν μια πάρα πολύ πετυχημένη εξόρμηση αρχαιοελληνικού και γαστρονομικού ενδιαφέροντος χάριν της εμπεριστατωμένης και εύληπτης ξενάγησης του Γιώργου και της άριστης φιλοξενίας που μας πρόσφερε ο Θανάσης και η Χρύσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πάντα τέτοια εύχομαι αγαπητοί μου φίλοι και συμμαθητές να έχουμε υγεία και να το επαναλαμβάνουμε συχνά πυκνά. Η παρέα πάντως ήτανε απίθανη η πνευματική τροφή ανυπέρβλητη, όσον αφορά το τραπέζι της Χρύσως και του Θανάση, τι να προσθέσω εγώ σ' αυτά που είπαν οι άλλοι? ας είναι καλά ο Θηραίος ασθενής και το ρεγάλο του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή