ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Η Τάξη μας πάει ( ξανά) θέατρο ....

Το βράδυ του Σαββάτου 3 Μαρτίου, οι συμμαθητές μας Γεωργάτσος, Γεωργακόπουλος, Ζεβόλης και Πισιμίσης παρακολούθησαν το Θεατρική έργο του Αυστριακού Τόμας Μπέρνχαρντ  «Ρίττερ, Ντένε και Φος» στο Θέατρο ΣΦΕΝΔΟΝΗ με πρωταγωνιστές τους εξαιρετικούς : Δημήτρη Καταλειφό, Άννα Κοκκίνου και  Ράνια Οικονομίδου.


Λίγα λόγια για το έργο:

Θέμα του η οικογένεια σαν μια μικρογραφία της κοινωνίας, της χώρας. Mια κόλαση εκμηδένισης και ακύρωσης των παιδιών της. Πώς τα θύματα γίνονται με τη σειρά τους θύτες σε μια πορεία που δεν έχει τέλος. Πώς η παντοδυναμία του χρήματος παραμορφώνει όλα τα φυσικά χαρίσματα τους και τα μετατρέπει σε τραυματισμένα τέρατα. Ο ανελέητος πόλεμος- το φοβερό αλληλοφάγωμα για την επικράτηση του εγώ. Σ’ αυτό που φαινομενικά μοιάζει φυσικό και αποδεκτό ο Μπέρνχαρντ βάζει ένα μεγεθυντικό φακό- παρατηρεί και φανερώνει την μέθοδο αλληλεξόντωσης ο ένας του άλλου.
Το έργο διαδραματίζεται στο αρχοντικό της βαθύπλουτης οικογένειας Βόρρινγκερ σ’ ένα προάστιο της Βιέννης στη διάρκεια μιάς μέρας. Τα πρόσωπα είναι τρία αδέρφια- δύο αδερφές- Ρίττερ και Ντένε και ο αδερφός τους Λούντβιχ. Είναι η μέρα που η μεγάλη αδερφή- Ντένε- έχει φέρει για μόνιμη εγκατάσταση στο σπίτι τον φιλόσοφο αδερφό της Λούντβιχ- ύστερα από την παραμονή του επί είκοσι χρόνια στο ψυχιατρείο. Η Ντένε ένα πρόσωπο απόλυτα προσκολλημένο στις αρχές και το πνεύμα της οικογένειας Βόρρινγκερ προσδοκά να εντάξει και πάλι τον αδερφό της στο σπίτι και στα ιδανικά του. Η Ρίττερ είναι πρόσωπο εντελώς αδιάφορο για τα ιδανικά αυτά αλλά και για οτιδήποτε άλλο- είναι τελείως αντίθετη με τη πρωτοβουλία αυτή της αδερφής της να φέρει στο σπίτι τον αδερφό τους τον οποίο θεωρεί τέρας εγωισμού και καταπιεστή τους. Ο Λούντβιχ είναι πρόσωπο βασανιστικά απορροφημένο από τη σκέψη του και βασανιστικά εξαρτώμενο από την οικογένεια αυτή και το σπίτι τη κόλαση των Βόρρινγκερ όπως το ονομάζει. Ο αγώνας του να εξουσιάσει την σκέψη του είναι εξουθενωτικός για τον ίδιο και για τους άλλους. Η σύγκρουση μεταξύ των τριών είναι βίαιη και ανελέητη.



6 σχόλια:

  1. Απορία:
    Αν το όνομα του Φος βγαίνει από το Καταλειφός, τότε από το Κοκκίνου βγαίνει το Νου και από το Οικονομίδου το Δου. Και όλα μαζί Νου, Δου Φος.
    Ξέροντας ότι " Ηθοποιός σημαίνει Φως" προκύπτει " Νου Δου σημαίνει Φο(ω)ς ! Λέτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τώρα , λόγω Διαμαντοπούλου , το Υπουργείο που τοποθετήθηκε θα λέγεται Αννάπτυξης!
    Ξέρετε όμως γιατί μετακινήθηκε από το Παιδείας; Προφανώς για να έχουν έγκαιρα οι μαθητές τα βιβλία τους, του χρόνου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παρατηρώντας τις φωτογραφίες που συνοδεύουν την ανάρτηση, διαισθάνομαι τρεις εκδοχές:
    1. Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν νωρίς πριν από την παράσταση
    2. Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν μετά το πέρας της παράστασης και
    3. Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν στο διάλειμμα.
    Στην τρίτη περίπτωση έχουμε δύο (υπο)εκδοχές:
    - ή ο Μπερνχαρντ προκάλεσε … δίψα και όλοι οι θεατές έσπευσαν στο μπαρ να … δροσιστούν πλην των μειδιόντων συμμαθητών μας,
    - ή ο Μπέρνχαρντ προκάλεσε … την αποχή του κοινού, οπότε φευ ….
    Στις άλλες δύο εκδοχές μάλλον ισχύει η δεύτερη (υπο)εκδοχή και πάλι φευ ….
    Χωρίς βέβαια να αμφισβητώ την αξία τόσο του συγγραφέα όσο και των συντελεστών της παράστασης.
    Εκτός εάν οι … απουσιάζοντες θεατές ήταν στα επεισόδια στην Ρόδο στην επέτειο της ένωσης της Δωδεκανήσου και συμμετείχαν σ’ αυτά.
    Και μια και το ‘φερε η κουβέντα, επειδή πολλά λέγονται για … αντεθνική στάση των διαμαρτυρομένων, για έλλειψη σεβασμού απέναντι στα σύμβολα και όλες αυτές τις αναμασημένες παρλαπίπες, έχω να πω ότι:
    1. Από πότε ταυτίζονται τα πρόσωπα με τα σύμβολα;
    2. Από πότε οι εκπρόσωποι των αρχών ταυτίζονται με τα σύμβολα;
    3. Αν λοιπόν είναι έτσι, τότε ας πάνε μια βόλτα με την κ. Βαγενά, καθημερινή, στο κέντρο της Αθήνας και των υπολοίπων αστικών κέντρων, χωρίς συνοδεία, να γνωρίσουν από κοντά την άποψη του λαού για τα … σύμβολα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καθίσαμε από τους πρώτους στις θέσεις μας, οπότε οι φωτό τραβήχθηκαν πριν από την παράσταση. Το θέατρο ήταν ήταν υπερπλήρες, με τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών να μας καθηλώνουν επί 3 ώρες στις θέσεις μας! Λίγο αργό μας φάνηκε το πρώτο μέρος (εισαγωγή) αλλά όταν εμφανίσθηκε ο Καταλειφός πήρε άλλη δυναμική η παράσταση . Έγινε μόνο ένα μικρό διάλειμμα ανάμεσα στο 2 και 3 μέρος του έργου. Η παράσταση ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ και λίγο πριν αλλάξει η μέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μανόλη μου προς τι η απορία;
    Απλά, απαγορεύσαμε την είσοδο μέχρι ο Γιώργος να βγάλει τις φωτογραφίες.
    Η αλήθεια είναι πως είχε εντυπωσιακή η πληρότητα, παρά την οικονομική κρίση.
    ΄Οσοι άντεξαν (γιατί είναι δύσκολο έργο στην παρακολούθηση και θα έλεγα αρκετά "ξένο" στη δική μας νοοτροπία)νομίζω ότι, τουλάχιστον, προβληματίσθηκαν.

    Υ.Γ. προς την αρχισυνταξία.
    Είναι απαραίτητο αυτό το τεστ που ακολουθεί για να αποδείξουμε, λέει, πως δεν είμαστε ρομπότ.
    Περισσότερο τεστ για τον eyedoc (παρεπιπτόντως μας έχει φτύσει τον τελευταίο καιρό) μου φαίνεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ας ξεκινήσουμε από τον Μπέρνχαρντ. πραγματικά είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς τα κείμενά του, όχι ως προς την ροή τους αλλά ως προς την νοοτροπία τους. Συγγραφέας από την κεντρική Ευρώπη, μεταφέρει στα κείμενά του την "μαυρίλα" του Μέλανα Δρυμού που έχει επιδράσει καταλυτικά στις συνειδήσεις των Αυστριακών και Βαυαρών. πέρα από το γεγονός ότι καταπιάνεται με προβληματισμούς μιας αστικής τάξης που πόρω απέχουν από τις αναζητήσεις μιας μικροαστική και πόσο μάλλον εργατικής τάξης.
    Βέβαια η παρουσία τέτοιων συντελεστών στην παράσταση, π.χ. ο Δημήτρης Καταλειφός, η Ράνια Οικονομίδου, εγγυώνται μιαν ειλικρινή και ουσιαστική προσέγγιση στο πνεύμα του συγγραφέα και μια παράσταση επιπέδου. Και με ευχαριστεί πολύ που συμμαθητές μου μετέχουν σε τέτοια "πνευματικά" συμπόσια. Κι ας πέφτει βαρύ καμμιά φορά το έδεσμα.
    Το προηγούμενο σχόλιό μου είχε καθαρά σκωπτική διάθεση, με αφορμή το 1ο σχόλιο του mccp. Αλήθεια, το mccp είναι παραλλαγή του CCCP; Για να τα λέμε με τ' όνομά τους τα πράγματα: "Ηθοποιός σημαίνει φως, νερό τηλέφωνο και τώρα τελευταία και χαράτσι!" Μπας και είμαστε όλοι ηθοποιοί; Υποκριτές πάντως είναι μόνο οι πολιτικοί μας.
    Είμαστε ρομποτ, αγαπητέ Σοφιστή. Αφού "δουλεύουμε". Όσο για τον eyedoc, μάλλον έχεις δίκηο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή