ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011

Από την Δύση … στην Ανατολή!


     Δυο μονόπρακτα από το διεθνές ρεπερτόριο θα παρουσιάσει ο Θεατρικός Κύκλος στην Αίθουσα «Μάνος Κατράκης» στην Χρυσή Ακτή Χανίων, σε τρεις παραστάσεις. Πρόκειται για το έργο των αδελφών Κιντέρο (Σεραφείμ και Ιωακείμ) από την Ισπανία  «Ένα Ηλιόλουστο Πρωινό» και «Οι Βλαβερές Συνέπειες του Καπνού» του Άντον Τσέχωφ, από την Ρωσία.
    Οι παραστάσεις θα δοθούν την Παρασκευή 24, το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Ιουνίου, με ώρα έναρξης τις 9:00 μ. μ..
    Για κρατήσεις θέσεων και περισσότερες πληροφορίες απευθύνεστε στα τηλέφωνα 2821033472 και 6975861592.

ΙΩΑΚΕΙΜ ΚΑΙ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΙΝΤΕΡΟ
«Ένα Ηλιόλουστο Πρωινό»

Μετάφραση: Μήτσος Λυγίζος
Σκηνοθεσία: Μανόλης Πουλής
Σκηνικά – Κοστούμια: Συλλογικά
Μουσική Επιμέλεια: Μανόλης Πουλής
Τεχνικός: Νεκτάριος Λιονάκης
Παίζουν (κατά σειρά εμφανίσεως)
ΔΟΝΑ ΛΑΟΥΡΑ ………….. Ευαγγελία Νικάκη
ΠΙΕΤΡΑ …………………… Εφη Σινιοράκη
ΤΖΟΥΑΝΙΤΟ ……………...Πέτρος Θωμαδάκης
ΔΟΝ ΓΚΟΝΖΑΛΟ ……….. Μανόλης Πουλής


ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΩΦ
«Οι Βλαβερές Συνέπειες του Καπνού»

Ερμηνεύει ο Μανόλης Πουλής


Εισαγωγή …

        Από την Δύση στην Ανατολή βαφτίσαμε την παράσταση που θα δεις απόψε φίλε θεατή. Κι αυτή η ανάστροφη πορεία οφείλεται κύρια στην προέλευση των κειμένων – Ισπανία, Ρωσία.
    Κοινό συνδετικό θέμα των δυο μονοπράκτων, η τρίτη ηλικία.   
    Κοινός παρονομαστής, ο φόβος.
-          Φόβος μην αποκαλυφθεί η αλήθεια, στο πρώτο.
-          Φόβος μην αποκαλυφθεί η αλήθεια και στο δεύτερο.
      Ζούμε σε μια κοινωνία φόβου. Κι όπως φαίνεται αυτό δεν είναι μόνο σύγχρονο φαινόμενο. Υπήρχε και στα τέλη του 19ου αιώνα, που προφανώς πήγαζε από παλαιότερες αντίστοιχες φοβίες. Όμως σήμερα ο «φόβος» είναι πολύ πιο έντονος ίσως γιατί είναι πιο απροσδιόριστος : φόβος για το αύριο, φόβος για το περιβάλλον, φόβος στον έρωτα, φόβος στην έκφραση των συναισθημάτων μας, φόβος για τον …άνθρωπο. Φόβος, απότοκος της ατομικιστικής κοινωνίας που έχουμε διαμορφώσει.
    Τα κείμενα που θα σας παρουσιάσουμε απόψε αποδίδουν με χιουμοριστικό τρόπο το κοινωνικό αυτό φαινόμενο, τουλάχιστον για εκείνη την εποχή. Φαίνεται ότι το χιούμορ είναι το ισχυρότερο αντίδοτο στο συναίσθημα του φόβου τόσο για τότε, όσο και για σήμερα. 
    Θέλω να πω ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στους συνεργάτες μου σ’ αυτή τη προσπάθεια. Ιδιαίτερα στις νεαρές και νεαρούς της παρέας, που άντεξαν στην πίεση κι ανέχθηκαν την «διδασκαλία» μου.
    Όπως και όλους εσάς που παρακολουθείτε την παράταση.
Θ. Κ.
Ιούνης 2011

Υ.Γ  Ο «Θεατρικός Κύκλος» δημιουργήθηκε το 1998 από τον συμμαθητή μας Μανόλη Πουλή, σαν ιδεολόγημα στην αρχή και μετά πήρε και την νομική μορφή μιας μη κερδοσκοπικής εταιρείας, για να μπορεί να ανταποκρίνεται στις νομικές απαιτήσεις των καιρών. Ενώ η δημιουργία της Αίθουσας «Μάνος Κατράκης» ήλθε για να καλύψει την ανάγκη του θεατρικού σχήματος για μια μόνιμη στέγη που θα φιλοξενούσε τις πρόβες και τις παραστάσεις του.



Σημείωμα του σκηνοθέτη …
 Καιρό περίμενα την ευκαιρία να παρουσιάσω την άποψή μου πάνω στα δυο κείμενα που θα δείτε απόψε. Χάρη στους αγαπημένους μου συνεργάτες πιστεύω ότι θα σας δώσω την δυνατότητα να μοιραστείτε μαζί μου αυτές τις σκέψεις.

      Μια θεατρική παράσταση πρέπει να απαντά σε μια σειρά από καίρια ερωτήματα που τίθενται από αυτήν την ίδια και συνεχίζονται  και μετά το πέρας της. Ειδικά για τα τελευταία αναπτύσσεται η δυνατότητα σε κάθε ένα από σας, δίνοντας την προσωπική σας κατάθεση, να αισθανθείτε την δημιουργικότητα του Θεάτρου σαν μορφή Τέχνης.

        Ας τα προσεγγίσουμε ένα – ένα.

-          γιατί αυτά τα κείμενα;
      Το «Ένα Ηλιόλουστο Πρωινό» των αδελφών Κιντέρο προσεγγίζει τις αναστολές της τρίτης ηλικίας σχετικά με τον χρόνο. Ένα φαινόμενο διαχρονικό, που παρουσιάζει ιδιαίτερη όξυνση τις μέρες μας. Η αποκάλυψη της αλήθειας είναι πάντα οδυνηρή και το «ζωτικό ψεύδος» έρχεται να γεμίσει το κενό του χρόνου, αλλά και ταυτόχρονα να δώσει την ευκαιρία για την ανάπτυξη ενός καινούργιου μέλλοντος.
         Παράλληλα «Οι Βλαβερές Συνέπειες του Καπνού» του Άντον Τσέχωφ έρχονται να υπογραμμίσουν την εξουσιαστική δομή του κυττάρου της κοινωνίας μας που λέγεται οικογένεια. Εδώ ο «φόβος» φυλάει τα έρημα. Και στα όρια αυτού του φόβου να η έλλειψη αυτοεκτίμησης με ότι αυτό συνεπάγεται.

-          τι θέλουμε να πούμε;
    Τίποτα παραπάνω από το ν’ αναγνωρίσουμε την ύπαρξη όλων αυτών των κοινωνικών αντιδράσεων και μέσα από την «αστεία (;)» τους πλευρά να διασκεδάσουμε (= διασκορπίσουμε) τους προσωπικούς μας φόβους.

-          Συμβαδίζουν οι προθέσεις μας με το θεατρικό αποτέλεσμα;
        Σ’ αυτό το ερώτημα θα απαντήσετε εσείς!
        Καλή διασκέδαση.

               Αφιερώνω την απόπειρα αυτή στις γυναίκες της ζωής μας. Με δύο φράσεις από τα ίδια τα κείμενα:
-     «Όχι, όχι! Δεν πρέπει να της φανερώσω ποιος είμαι. Τα γηρατειά μ’ έχουν αλλοιώσει πάρα πολύ. Καλύτερα να μείνει με την ανάμνηση του νεαρού καβαλάρη που πετούσε λουλούδια στο μπαλκόνι της».
-        «Η γυναίκα μου είναι μέσα στα παρασκήνια και περιμένει εκεί. Αν σας ρωτήσει, πέστε της αν θέλετε, πέστε της, σας παρακαλώ, ότι η ομιλία έγινε. Ότι το σκιάχτρο, δηλαδή εγώ, συμπεριφέρθηκα ευπρεπώς. Να την, κοιτάζει κατά δω.»

                                                                                                                               Χανιά, Μάης 2011
                                                                                                                                Μανόλης Πουλής






Επιμέλεια ανάρτησης ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΙΣΙΜΙΣΗΣ





18 σχόλια:

  1. μανώλη,κανόνισε να τα δούμε και στην αθήνα.
    καλή επιτυχία και πάντα τέτοια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξόχως ενδιαφέρουσα επιλογή των έργων και είμαι βέβαιος ότι ανάλογη θα είναι και η παρουσίαση.
    Θα ήταν ενδιαφέρον εάν είχαμε χρόνο να διοργανώναμε μία διήμερη εκδρομή στη Χανιά για την παρακολούθηση της παραστάσεως, δεν είναι καθόλου δύσκολο με τα νυκτερινά ταξίδια (αναχώρηση Παρασκευή βράδυ και επιστροφή Κυριακή)
    ας το έχουμε στα υπόψη μελλοντικά.
    Φόβος πραγματικά το συναίσθημα που κυριαρχεί σήμερα, όπως πολύ εύστοχα σημειώνεται στην εισαγωγή.
    Βρισκόμαστε σε μεταβατική εποχή, όπου το παλιό πέθανε και το καινούργιο δεν έχει γεννηθεί. Χαρακτηριστικά μία Κινεζική παροιμία λέει "την κατάρα μου να έχεις να γεννηθείς σε ενδιαφέρουσα εποχή".
    Σε άλλες εποχές οι άνθρωποι γεννιόντουσαν και πέθαιναν χωρίς να αλλάξει τίποτα στη ζωή τους. Ακόμα και όταν γινόντουσαν αλλαγές ο ρυθμός ήταν ιδιαίτερα βραδύς.
    Σήμερα οι μεταβολές είναι καταιγιστικές και οι συνθήκες αλλάζουν πολλές φορές ακόμη και στη διάρκεια της ίδιας γενιάς.
    Το ερώτημα είναι αν αυτό που έρχεται θα είναι μία Αναγέννηση ή ένας νέος Μεσαίωνας (όπως φοβάμαι ότι δείχνουν τα σημάδια των καιρών).
    Σε κάθε περίπτωση όσο και αν οι παράμετροι που διαμορφώνουν την ιστορική εξέλιξη λαμβάνουν τη μορφή μιάς κοινωνικής "αιτιοκρατίας" ανάλογης με τη φυσική σε καμία περίπτωση δεν δικαιούμαστε να είμαστε θεατές των εξελίξεων.
    Γι΄ αυτό αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στον ες αεί έφηβο συμμαθητή μας, γιατί η Τέχνη (όταν είναι με κεφαλαίο Τ) όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, σε πρώτο στάδιο προβληματίζει και σε δεύτερο αφυπνίζει τις συνειδήσεις, λειτουργία πάντοτε χρήσιμη και ωφέλιμη ιδιαίτερα δε σήμερα σε μία εποχή όπου είναι επιτακτική η ανάγκη να βρεθούμε γρηγορούντες και όχι ραθυμούντες.
    Σοφιστής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υποκλίνομαι στο ταλέντο του Μανώλη και στο σχόλιο του Σοφιστή. Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. έφυγε για τρεις μέρες ο pcmc,ο σοφιστής τα υδραυλικά του,ο αδχ τρώει κοτόπουλα,ο eyedoc μπισκότα,νεκρώσανε τα πάντα,άντε να δούμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλά GPS έχεις και μας εντόπισες ή έγινε άρση του τηλεφωνικού απορρήτου μας , με εισαγγελική παραγγελία ?
    Πάντως εγώ ήμουνα σε pcmceiko γάμο, στη Μεγαλόπολη Αρκαδίας το τριήμερο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. zoonilen καινούργιο πρόσωπο στην ιστοσελίδα; ή μας την έπεσε η Μοσάντ;
    Σοφιστής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ... μὴ εἰσενέγκης ἡμᾶς εἰς πειρασμόν...

    Δυστυχώς κατά Μονεμβασιά μεριά υπέκυψα σε ψητά και ντόπια παραδοσιακά γλυκά που σερβιρίστηκαν σε γαμήλιο γλέντι το Σαββατοκύριακο.

    ... ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ...

    Πρέπει, μετά τον PCMC να απολογηθώ κι εγώ,
    έτσι zoonilen;

    Quiz: Who is zoonilen?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Θα το παίξω ανιχνευτής σε στυλ Αποστόλη…
    Λοιπόν το zoonilen αναλύεται σε zoon και ilen.
    Το zoon σε …κατά γράμμα ελληνικά μεταφράζεται ζώων!
    Το ilen σε αρχαία ελληνικά γράφεται είλεν και σημαίνει κυρίευσε (βλέπε Θουκυδίδη Ιστορία Βιβλίο Β -100 : "Είλεν Ειδομενήν μεν κατά κράτος").
    Άρα το zoonilen σημαίνει αυτός που κυρίευσε τα ζώα δηλ. γητευτής των …ζώων!

    Υ.Γ Έχω την εντύπωση ότι θα του αρέσει και το βετούλι…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλώς όρισες zoolien και ας άργησες, οι συνήθεις ύποπτοι είναι πάντα εδώ και ας μην εμφανίζονται.
    Σαν τηλεπικοινωνιακός επί 37 συναπτά έτη έχω μάθει να παρακολουθώ διακριτικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δημητράκη τι παρακολουθήσεις; Γίνε πιο σαφής γιατί περάσαμε και πονηρές εποχές.
    Σοφιστής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Για άρση παρεξηγήσεων.
    Υποθέτω ότι ο Α.Δ.Χ. παρακολουθούσε διακριτικά και δεν σχολίαζε τα τεκταινόμενα στο blog.Ας το επιβεβαιώσει.
    Zoonilen και όχιZoolien Δημητράκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Απάντηση στο QUIZ:
    Με βάση τα εξής δεδομένα:
    1. Το όνομα παραπέμπει στον Ζούνη (έρχεται σε επαφή μαζί του;)
    2. Ξέρει για την τριήμερη απουσία του PCMC (ήτανε στη Νέα Μάκρη;)
    3. Έχει μελετήσει τα μπισκοτάκια του eye doc(ήτανε στο Ναύπλιο;)
    4. Ξέρει για τα κοτόπουλα του Α.Δ.Χ. (έχει σχέση με την αγορά;)
    5. Είναι καλοφαγάς και ανησυχεί για τη μάσα- του αρέσει και το βετούλι- (ήτανε πρόσφατα στη Νυμφασία;)

    Τι κάνει ΝΙΑΟΥ ΝΙΑΟΥ στα κεραμίδια;
    ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΩΡΑ
    Ψάξτε τον πρωταγωνιστή της φωτο 4 της ανάρτησης της 19/6/11.
    Σοφιστή, καθόταν δεξιά σου και τον πέρασες για πράκτορα της Μοσάντ;

    Provocator

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Provocator υπονοείς ότι ο Σπύρος ξαναβαφτίσθηκε; Αν ναι έχουμε παραβίαση του fairplay.
    Οσον αφορά το Δημήτρη δεν βρίσκω επαρκή την εξήγηση Θανάση. Λέει mot a mot (για να θυμηθούμε την αλήστου μνήμης καθηγήτρια) "Σαν τηλεπικοινωνιακός επί 37 συναπτά έτη έχω μάθει να παρακολουθώ διακριτικά". Η επιφύλαξη δεν είναι στο διακριτικά, αλλά στο έχω μάθει να παρακολουθώ επί 37 έτη. Αναμένονται επαρκείς εξηγήσεις.
    Σοφιστής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Μετά από αυτά που μαθαίνουμε για το ποδόσφαιρο νομίζω ότι η, αυτού του είδους, "παραβίαση του fairplay" - εάν υπάρχει-είναι όχι μόνο συγγνωστή αλλά και εποικοδομητική.
    Επί της ουσίας βρίσκω άκρως ενδιαφέρουσα και πολύ πιθανή την άποψη του provocator.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ρε σεις τι σενάρια ειν' αυτά;σπύρος έγραψα,αλλά έχοντας μπει σε κάποιο φάτσα μπουκ νωρίτερα βγήκε αυτό το περίεργο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σπύρο ...έγραψες!
    Η τάξη μας εκτός από ανιχνευτές διαθέτει και σεναριογράφους !
    Τρέμε Φώσκολε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Τελικά είδες τις παθαίνεις (παθαίνουμε) όταν μπαίνεις σε φάτσα μπουκ (τι είναι τούτο πάλι;). Πολύ σωστά είπε ο Ομπάμα να προσέχουμε τι γράφουμε γιατί θα τα βρούμε μπροστά μας στο μέλλον. Ασφαλώς ο Σπύρος φρονίμως ποιών ετοιμάζει το ψευδώνυμο έγκαιρα.
    Τελικά είχε την πλάκα του το πράγμα, εκεί δε που αποκαλύπτομαι είναι στην ετυμολογική ανάλυση του Γιώργου. Βλέπεις δεν είχε φιλόλογο το Μουτζούρη.
    Σοφιστής

    ΑπάντησηΔιαγραφή